Bredt
samarbeid. Kulturdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Lotteri- og
stiftelsestilsynet, Norsk Tipping, Idrettsforbundet og Fotballforbundet har
undertegnet handlingsplanen og den tar sikte på å styrke kunnskapen om
kampfiksing, satser på holdningsskapende arbeid, den skal forbedre overvåking
og regulering av spillvirksomhet, den skal styrke idrettens regelverk, og
styrke norsk deltagelse i internasjonalt samarbeid mot kampfiksing. Med signaturen
til alle disse institusjonene og organisasjonene har dette dokumentet tyngde:
det viktige aktører som ønsker ondet til livs.
Gode tiltak,
men… Det lanseres mange gode tiltak som skal gjennomføres i løpet av en
treårsperiode. Jeg mener allikevel at handlingsplanen har noen mangler og at
den mangler et par perspektiver som ville gjort den mer robust.
1.
Lite penger. Det lanseres som sagt mange gode
tiltak i handlingsplanen. På direkte spørsmål om det vil bevilges ekstra penger
til disse ekstratiltakene er svarene – slik jeg kunne tolke dem på
pressekonferansen – at det vil det ikke. Det er selvsagt vanskelig å finne friske
penger til tiltak som har kommet på bordet på slutten av et budsjettår, men hvis
man skal ta dette problemet på alvor bør man være tydeligere på at man vil
sette av penger til formålet. Det er flere grunner til det. For det første vil
ekstrabevillinger til disse tiltakene vise at man mener alvor. Av 23 tiltak
skal norske myndigheter gjennomføre 3 (Kulturdepartementet skal arrangere et
internasjonalt seminar i 2013 og nasjonale myndigheter skal delta i
internasjonale fora for bekjempelse av kampfiksing). Jeg syns dette er lite
forpliktende og litt vage tiltak fra myndighetenes side. Resten av tiltakene
skal utføres av de andre aktørene. Et av de sentrale punktene i handlingsplanen
– i det vi kan kalle den politiske analysen av handlingsplanen – og i politisk
tale er at kampfiksing ikke bare er et problem i idretten, men også et
samfunnsproblem. Derfor er det rart at det ikke gis tydeligere signaler på hva
Kulturdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet kan sette i gang av
tiltak eller hva de kan bidra med på den økonomiske siden. Øremerkes det penger
til dette formålet? Alle aktørene – bortsett fra Justis- og
beredskapsdepartementet – er prisgitt fullmakter fra Kulturdepartementet, også
på dette feltet. For det andre kan mangel på bevillinger føre til at andre
områder nedprioriteres. Jeg har tidligere ytret bekymring for at det økte
fokuset på kampfiksing kan gå ut over anti-dopingarbeidet. Tydelige signaler på
at kampen mot kampfiksing ikke skal gå utover annet verdiarbeid i idretten hadde
vært på sin plass.
2.
Under radaren. At Fotballforbundet er det eneste
særforbundet som har undertegnet handlingsplanen og at Norsk Tipping og
Lotteri- og stiftelsestilsynet er de viktigste aktørene fra myndighetssiden gir
handlingsplanen en slagside mot fotball og mot idrett som kun er en del av
spillporteføljen til Norsk Tipping. Jeg ble litt misforstått på
pressekonferansen da jeg påpekte denne skjevheten. For sterkt fokus på fotball
og da fotball som det spilles på hos Norsk Tipping kan trekke fokus bort fra kamper i lavere divisjoner og fra idretter som ikke blir overvåket av NorskTipping/Lotteritilsynet. Da jeg uttrykte dette ble det en diskusjon om hvor
langt ned i systemet man kan tilby spill og hvor langt ned i aldersgruppene man
kan gå hos Norsk Tipping. Dette er en god debatt, men den tilslører en del av
kampfiksingsproblemet: mye av kampfiksingen foregår på det uregulerte markedet –
nasjonalt og internasjonalt – og vil ikke fanges opp av overvåkingssystemer til
Norsk Tipping, Lotteritilsynet eller spillselskaper Norsk Tipping samarbeider
med i utlandet. Hvordan man skal gripe an kamper og idretter som ikke omfattes
av Norsk Tippings portefølje er ikke berørt i handlingsplanen. Selv om kampfiksing
er et omdømmeproblem for statlige spillselskap så er kampfiksing i alle
idretter og på alle nivåer et verdiproblem for hele idretten.
3.
Et hestehode bak. Landbruksdepartementet burde
vært en av aktørene som skrev under på handlingsplanen. Det er departementet som
regulerer tipping på hest og er derfor et departement som burde engasjere seg i
kampen mot kampfiksing. Det spilles for mye penger på trav (og galopp) og det
er kanskje travmiljøet som tradisjonelt sett har hatt det mest frynsete rykte i
spillsammenheng. Som spillobjekt ligner hestesport litt på cricket, fordi
innsideinformasjon er veldig viktig. I cricket kan det dreie seg om værforhold,
i travsport om ting som har skjedd i stallen eller under transport. I cricket
er innsideinformasjon forbudt og det er strenge straffer for å dele denne
formen for informasjon. Burde Landbruksdepartementet og Rikstoto også gjort
noen tiltak på dette og burde de vært sterkere involvert i handlingsplanen?
Internasjonal
oppsikt. Norge er kanskje det første landet i verden som lanserer en nasjonal handlingsplan
mot kampfiksing. Jeg tror at handlingsplanen vil vekke internasjonal oppsikt og
at et solid arbeid hjemme kan gi Norge en ledende rolle i det internasjonale
arbeidet mot kampfiksing. Det var det ingen som trodde for et halvt år siden!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar