Trøbbel i tårnet.
Sotsji-OL har skapt trøbbel for det norske OL-prosjektet. De høye kostnadene,
IOCs dårlige håndtering av forskjellige konflikter og diskusjonen om bruk av
kostbare PR-byråer har gitt OL-prosjektet og idretten mye negativ omtale.
Løsningen på alle problemene er nå mer åpenhet – i IOC og i Idrettsforbundet.
OL i Russland har skapt stor etterspørsel etter idrettens glasnost (åpenhet).
Feilfritt. I
Norge har åpenhetsdebatten stort sett dreid seg om Idrettsforbundet ønsker eller
har vilje til å fortelle om sin bruk av PR-byråer. Dette er en åpenhetsdebatt
som ikke bare gjelder ressursbruk og hemmelighold i idretten, men også en
debatt som dreier seg om mer overordnete problemstillinger om PR-byråers plass
i politiske prosesser. I den sammenheng slår det meg at jeg nesten aldri har
hørt noen klage på PR-byrået de har brukt. Skyldes det hemmeligholdet?
Stor tillit. Idretten
i Norge er spesiell på to måter. Det er Norges største demokratiske bevegelse
og den nyter stor tillitt hos det offentlige Norge og får av den grunn mye
penger i offentlig støtte. Til nå har idretten forvaltet denne støtten med
frihet under ansvar. Det gjør hemmelighold av godt betalte hjelpere ekstra
problematisk. Har de noe å skjule?
Lukkethet. Åpenhetsdebatten
har vært veldig ensidig. Den har utelukkende dreid seg om idrettens hemmelighold
overfor opinionen – de som står utenfor idretten. Mange rare argumenter er
brukt for å holde PR-kortene tett til brystet. Hvem har de brukt og hva har det
kostet? I den sammenheng er det inngått et nesten komisk hemmelighold der
PR-byråene og idretten skjuler kortene, men samtidig sier at de ikke har noe å
skjule. Sånn skal man få til åpenhet i IOC.
Ærlighet. Det er
en annen åpenhetsdebatt som har vært nesten totalt fraværende. Åpenheten mellom
PR-byråene og idretten. Når man ikke vet hvem som er kundene til PR-byråene,
vet man også lite om de også jobber for motstridende interesser. En dag for
idretten og OL i Oslo, en annen dag for et internasjonalt bettingselskap? Dette
bør også bli en del av åpenhetsdebatten.
Maktforskyvning. Hans
Geelmuyden har sagt at hans bransje flytter makt. Også mangel på åpenhet
handler om maktforskyvning. Makten Geelmuyden henviser til er den makten han
gir kunden med sin kompetanse. Den makten han ikke nevner er makten hans bransje har
over kunden (i vårt tilfelle idretten) – enten fordi de (kanskje) vet hva
konkurrenter står for og ønsker, fordi det er tidligere klienter, eller fordi de
senere kan bruke sin innsikt fra arbeidet med idretten til å hjelpe de med
motstridene interesser. Det hadde vært spennende om PR-byråer noen ganger måtte
betale for å jobbe for en kunde fordi det var så mye læring i det til senere oppdrag.
Verre enn verst. Det
eneste som kan være mer skadelig for idretten enn dette er om idretten er klar over at
rådgiverne jobber for konkurrerende interesser, men ikke bryr seg om det. Da blir
selvfølgelig lukkethet bekvemt både for kunde og klient.
Miste kontrollen.
Og her er vi ved sakens kjerne. Siden idretten er en demokratisk organisasjon
og nyter stor tillit hos liten og stor kan hemmelighold og eventuelt
dobbeltspill få myndighetene eller den kompakte majoritet til å kreve innsyn og
mer kontroll. I ytterste konsekvens kan det bety at idretten kommer på
statsbudsjettet og/eller blir underlagt offentlighetsloven. Da mister idretten
mye av sin selvstendighet og må begynne å konkurrere med sykehus og barnehage
om ressurser. Da sitter makten på helt andre hender enn tilfellet er i dag. Hvem
skal man da be om hjelp? PR-byråer som vet hvordan man flytter makt?
Glasnost. I det
russiske OL-landet satte man på 1980-tallet i gang Glasnost (åpenhet) (og Perestrojka
(omstrukturering)) i håp om å reformere et lukket og inngrodd system. Det gikk
galt. Det førte til fullstendig kollaps og et helt nytt verdensbilde. Er dette
prisen man må betale for glasnost i idretten, også?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar