Discovery Communications har kjøptrettighetene til å sende OL i Europa i 2018, 2020, 2022 og 2024. Summen er på
formidable 11 milliarder kroner. Konsekvensen er at nordmenn vil få se OL på
Eurosport, Max, TVNorge, VOX og andre kanaler og plattformer som Discovery eier
i Norge.
Amerikanske penger rår. OL. Denne avtalen
viser først og fremst at penga rår. IOC har ikke uventet solgt rettighetene til
den som har betalt mest. Den viser også at det er amerikanerne som er hissigst
på grøten når det gjelder OL-rettigheter for øyeblikket. I fjor signerte NBC
OL-rettigheter fram til 2032 for ca. 50 milliarder kroner. I den sammenheng er
det interessant at tidligere sportssjef i NBC Dick Ebersol har jobbet som
ubetalt konsulent for Discovery den siste tiden.
IOC styrker sin medieposisjon. Avtalen
viser også at IOC tenker strategisk med hensyn til utvikling av seg selv som ny
medieaktør. På IOC-kongressen i desember vedtok IOC å opprette et helt nytt
mediesenter i Madrid og å starte Olympuc Channel. I avtalen med IOC har
Discovery forpliktet seg til å hjelpe IOC å bygge opp Olympic Channel, som skal
profilere OL og de olympiske verdier året rundt. Dette kan ses på som en
byttehandel: Discovery får tilgang og eksklusive rettigheter til unike
tv-bilder fra IOC og IOC får hjelp til å starte på kongstanken om å regjere
sine egne sendeplattformer om noen år.
Nye norske sportsredaksjoner. Hvilke
konsekvenser får det for Norge? Mediemessig betyr det at datterkanalene til
Discovery må bygge opp en redaksjon som skal gi sendingene et redaksjonelt
innhold. Mange tvilte på TV2 i forbindelse med OL i Sotsji, men mange ble
positivt overrasket. Spørsmålet er om overraskelsen blir like stor nå? Denne
satsningen betyr også at en del ansatte i norske sportsredaksjoner sikkert bytter
arbeidsgiver når OL-sesongen nærmer seg. Det er ikke så mange av OL-reportere i
Norge og det er dårlig med utegående journalister i Eurosport.
Spikeren i kista for Norsk Tipping? For
idretten i Norge kan dette få store konsekvenser. Ikke fordi de tre neste
lekene som avtalen blant annet omfatter går i Asia og på tider som gjør at
døgnrytmen til utøverne må skyves på, men for idrettspolitikken kan den ha store
konsekvenser. I dag kommer mye av reklameinntektene til Max, Eurosport og de
andre kanalene Discovery eier fra internasjonale spillselskaper. Til nå er
OL-sendingene nordmenn har vært eksponert for vært helt fri for disse
reklamene. I den grad nordmenn har sett spillereklamer har det vært fra Norsk
Tipping.
Hvis businessmodellen til Discovery holder
seg til Pyeongchang i 2018 vil Unibet, Betsson og andre spillselskaper dominere
OL-sendingene og norske idrettspolitikere og norske utøvere må sitte i studio
og kommentere norske OL-bragder og nedturer mens spillreklamene fra Norsk
Tippings konkurrenter pryder pausene.
Spørsmålet er om norsk idretter
protesterer mot dette eller endelig gpår med på at Norsk Tipping ikke skal ha
monopol i Norge.
Ny mulighet for Paralympics? Den nye
avtalen mellom Discovery og IOC blir også en test på hvor sterkt Paralympics
står i det norske folket og hos NRK og TV2. Avtalen Discovery inngikk med IOC
omfatter ikke Paralympics. Det betyr at NRK og TV2 ennå har muligheten til å få
disse sendingene. Spørsmålet er om det er en fattig trøst eller et nytt stolt kapittel
i norsk OL-historie.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar