Det
var en selvtilfreds IOC-president Thomas Bach som presenterte de fem søkerbyene
til OL i 2024 i forrige uke. Han har fått søkeprosessen inn i sitt spor. Men
har vi fått et IOC slik han har lovet oss? Nei, er svaret mitt på det.
Store
forventninger. Da IOC vedtok Agenda 2020 enstemmigog helt uten debatt i desember i fjor ble vi lovet et mer effektivt og åpent
IOC og også billigere olympiske leker. De to siste store avgjørelsene til IOC
viser at disse lovnadene er i ferd med å få kraftige sprekker under ett år
etter at euforien sto i taket i kongresshallen i Monaco.
En fornøyd IOC-president Thomas Bach sammen med IOCs kommunikasjnsdirektør Mark Adams på pressekonferansen i Monaco i desember etter at IOC hadde vedtatt Agenda 2020. Foto: Andreas Selliaas. |
Reformen
som ikke kom. En av reformene som IKKE ble vedtatt
under IOC-kongressen i fjor var å tillate IOC-representanter å besøke byene som
ønsket å søke OL. Mange mener – meg inkludert – at Almaty ville slått Beijing i
kampen om OL i 2022 (lekene som Oslo ønsket seg) hadde denne regelen blitt
gjeninnført (den ble fjernet etter korrupsjonsskandalen i forbindelse med OL i
Salt Lake City i 2002).
Beijing
vant med fire stemmers overvekt, men hadde Almaty gått av med seieren hadde
paradoksalt nok ville intensjonen eller i hvert fall lovnaden i Agenda 2020
blitt innfridd: billigere leker og bedre etterbruk. Det ble den altså ikke.
Og prosessen fram til de fem kandidatene
til OL i 2024 (Hamburg, Los Angeles, Budapest, Paris og Roma) er nok et varsel
om at IOCs lovnader og uttalte intensjoner ikke oppfylles.
Tre
tilbakeskritt. Det er tre ting i prosessen fram
mot OL i 2024 vitner om det:
Hemmelige
sonderinger. Et av de mest kostnadsdrivende
elementene i OL-prosessen er at mange byer deltar og byr over hverandre. IOC
ønsket å gjøre noe med denne kostnadsspiralen ved å tilby mer rådgivning og
penger i søkeprosessen, men samtidig invitere søkere heller enn at hvilken som
helst by kunne kaste seg på i dansen om å få lekene. Det betyr en mer likket
prosess en det vi har sett tidligere fordi byer kan holde sitt kandidatur
hemmelig helt til søknadsfristen utløper.
Det føles sikkert bekvemt for IOC, men bør
være provoserende for befolkningen i de landene som dette gjelder. De får ikke
vite noe før IOC først krever det. Men for IOC skaper dette også et
troverdighetsproblem. Etter sterkt press fra pressen måtte IOC innrømme at dehadde vært i samtaler med Baku om disse lekene, men hadde sammen med det
totalitære regimet at Aserbajdjan vil være en bedre kandidat i 2028. Hvorfor
dette hemmeligholdet?
Hemmelige
beslutninger. I henhold til Agenda 2020 er
utsiling av OL-bykandidater etter et poengsystem byttet ut med et system der
man tar for seg utviklingen av prosjektene, en temabasert prosess. Det innebar
blant annet at søkerbyene ikke lenger skulle vurderes etter et såkalt
”questionnaire” som ble brukt av IOCs styre til å fjerne søkere fra listen for
til slutt å ende opp med en shortlist (en begrenset søkerliste) av byer som
kjempet om å få lekene. Slik situasjonen er nå kan alle de fem byene – hvis de
kommer gjennom de forskjellige temabaserte fasene.
Det er nå satt opp tre datoer for
evaluering av de fem byene (juni og desember 2016 og september 2017). I det
gamle systemet var det full åpenhet om hvilken poengsum hver enkelt søkerby
hadde – et sentralt poeng hos for eksempel Oslo2022 fordi Oslo hadde best skår
i den første IOC-evalueringen. Denne åpenheten er helt borte nå.
Nå forelegger
evalueringskommisjonen en hemmelig rapport til IOCs styre som på bakgrunn av
denne rapporten velger hvilke byer som går videre til den endelige
avstemmingen. Med andre ord et mer lukket system og mer hemmelighold.
Mer
makt til enkeltpersoner. Denne lukkede prosessen
gjør at IOCs styre med Thomas Bach i spissen får mer makt over hvilke
kandidater som kjemper om å få OL. De kan fjerne kandidater uten at vi får vite
beslutningsgrunnlaget og uten at de trenger å forklare hvorfor de velger som de
velger.
I denne prosessen kan det være en fordel å
ha landsmenn til stede i IOCs styre for å argumentere sin sak. Det har Los
Angeles og Hamburg. For dem som ønsker mer åpenhet og flere tiltak mot
korrupsjon er ikke dette en god utvikling.
Når
IOC tidligere har blitt konfrontert med kostnadssprekk i forbindelse med OL har
de skjøvet ansvaret og kostnadene over på vertsbyen og vertsnasjonen. Med
systemet IOC har innført gjennom Agenda 2020 legger de nå til rette for at all
skylden legges over på dem selv. Ikke bare når kostnadene går ut av kontroll,
men også fordi IOC bryter sine egne lovnader om mer åpenhet og mer demokrati.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar