Skjermdump fra Eurosport Norge. |
Tøffe
forhandlinger. I disse dager foregår det tøffe
forhandlinger mellom Eurosport Norges eiere SBS Discovery og norske selskaper
som ønsker å vise den nye kanalen. Og forhandlingene er pikante. Ikke bare
forhandler de om den nye norske nisjekanalen Eurosport Norge, men om hele
programtilbudet i Discovery-porteføljen (som for eksempel TVNorge og Max), og som
også omfatter OL-sendingene fra 2018 til 2024.
Forhandlingene er pikante fordi
kabelselskapene og andre som forhandler ikke vil gå glipp av store
internasjonale idrettsbegivenheter, samtidig som Discovery har et skarpt blikk
på bunnlinja – uten distribusjon til det norske folk taper de penger.
I fjor sendte
Discoverys norske divisjon nesten 180 millioner kroner over til Discoverys
hovedkontor. Denne apetitten på penger tar aldri slutt.
Halve
kongeriket. Dette er et spill som kan dra ut så
lenge kostnaden er lav for begge parter. Disse kostnadene øker for begge parter
jo nærmere vi kommer OL. I dag får du Europsort Norge blant annet på Canal
Digital, RiksTV og Dplay, men ikke hos for eksempel Get, Altibox eller Viasat.
Tyvtitting. Jeg er Get-kunde og har måttet se Eurosport Norge hos noen andre som
har tilgang til denne kanalen. Med større satsing på redaksjonelle produkter og
en norsk profil kan vi ikke vente noe annet enn at norske idrettsledere og
idrettsprofiler vil være hyppige gjester i studio samtidig som Eurosport Norge
gjør ytterligere forsøk på å kjøpe rettighetene til flere norske idretter eller
idretter der nordmenn deltar.
NFFs
rolle. Max og TVNorge har allerede rettighetene
til herrelandslagets landskamper og de har kjøpt rettigheter til å sende norskhåndball. Det ryktes også at de sikler på Eliteserien i fotball og Premier
League. Og fra før vet vi at dette er kanalen vi får servert alt av OL-stoff i
tiden som kommer. Vi vet også at det meste av det redaksjonelle innholdet som
produseres blir til i et studio som leies ut av NFF.
Alt
dette setter norsk idretts forsvar av den norske spillpolitikken på prøve.
Sprekker
enigheten? I dag omkranses sendingene av massiv
reklame fra utenlandske bettingselskaper. SBS Discovery og Eurosport Norge
omgår det norske reklameforbudet mot internasjonale bettingreklamer ved å sende
fra utlandet. Det gjør at vi får se reklame på disse kanalene som norsk idrett
i utgangpunktet sier nei til. Betyr Eurosport Norges inntreden på norske
tv-skjermer at det blir slått sprekker i denne enigheten?
Idrettspresidenten
i studio? Har Håndballforbundet gjort noen
vurderinger av denne problemstillingen da de meldte overgang fra TV2 til Eurosport
Norge? Hva om kanalen får rettighetene til Eliteserien i fotball? Hva mener NFF
om det? Og hva med andre idretter? Vil mer tv-tid på Eurosport Norge for eksempel
for mindre idretter i Norge som ellers får lite profilering føre til at de
bryter ut av den norske alliansen som forsvarer Norsk Tippings rolle i Norge?
Og hva skjer når de fleste norske vinteridretter blir å finne på skjermen under
lekene i Pyeongchang i 2018? Sitter idrettspresidenten i studio?
Les også: United against betting?
Sponsorflukt? Men det stopper ikke der. Det ryktes at Discovery har startet
forhandlinger om rettigheter til nordiske grener. Norsk Tipping er inne som
betydelig sponsor i disse grenene (langrenn, hopp og kombinert). I dag er det
Norsk Tipping som har gitt det største bidraget til grasrota og bygd opp disse
produktene, men med et oppkjøp av Discovery vil mer penger gå ut av landet og
sendingene bli omkranset av internasjonale bettingselskaper. Det kan i verste fall
dytte norske annonsører og merkevarer på sidelinjen fordi bettingreklamer er
god butikk og samtidig minske avkastningen for andre sponsorer. Vil norske
merkevarer da være villige til å sponse disse idrettsgrenene? Står idretten i
fare for å miste de norske sponsorene fordi beveger seg inn på et marked som de
har lite kontroll over?
Mest
mulig profilering, mest mulig penger? Jeg fikk
dessverre ikke med meg Oddvar Brås høytidelige åpningen av den nye norske
sportskanalen i begynnelsen av september og fikk da heller ikke med meg om hans
brukne stav ble omkranset av reklame for bingo og nettbaserte slotmaskiner. Når
alle som i dag gjør seg kostbare kryper til korset og starter sendingene fra
Eurosport Norge blir så å si hele den norske befolkning eksponert for denne nye
reklamehverdagen for norsk idrett. Spørsmålet er om det norske folk bryr seg og
om idretten til syvende og sist er ute etter mest mulig profilering og mest
mulig penger? Er det det vi ser tegn på i disse dager?
Hva
mener Oddvar Brå om denne utviklingen?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar