Frisk debatt. Debatten om hva vi skal med vinter-OL
i Oslo i 2022 raser allerede, og den kommer til å tilta. Jeg garanterer at det
foreløpige toppunktet kommer 22. mars, når byrådet legger fram
kostnadsberegningene sine og det de tror(!) et OL kommer til å koste. OL-budsjett
er en risikabel øvelse fordi de ansvarlige både skal vise nøkternhet, men
samtidig være realistiske. Alle OL-budsjetter har sprekt. Spørsmålet er hvor
stor sprekken er og hvordan man nyttiggjør seg milliarder som kunne vært brukt
til noe annet. Hva skal arven etter OL være.
Mer enn idrett. Etter å ha fordøyd Beijing-OL
innrømmet IOC-medlem Gerhard Heiberg (på direkte spørsmål fra undertegnede som var ordstyrer på internasjonalt seminar i regi av NIF i 2010) at IOC har
politisk makt og at OL er mer enn et idrettsarrangement. Innrømmelsen kom sent,
men godt. Og analysen er god. Det er mer enn et idrettsarrangement. Spørsmålet
er hvor langt man skal gå utover idretten for å legitimere en OL-søknad.
To sfærer. I spillet om OL finnes det to sfærer av
legitimitet. I den ene sfæren har vi idretten og i den andre har vi politikerne
som har det økonomiske ansvaret. Idretten ønsker et OL for å utvikle sin egen
idrett (derfor er ofte sommeridretter mer negative til et vinter-OL enn
vinteridrettene). Politikerne på sin side ønsker at investeringene skal vare
lenger enn 16 vinterdager i februar og tenker derfor flerbruk, etterbruk og
alternativt bruk av det som bygges i forbindelse med OL.
To balansepunkter. Det er to balansepunkter i de
to sfærene – et nasjonalt og et internasjonalt. På det nasjonale plan må
idretten og de politiske myndigheter finne den rette miksen for å oppslutning om
OL i Norge. På det internasjonale plan er det andre tyngdelover som gjelder.
IOC er mer opptatt av at idrettene får god plass og at det arrangementstekniske
holder høy standard enn av distriktspolitikk og sosial utjevning. Det som
funker i Norge trenger med andre ord ikke å funke i IOC.
München i Europa? Gerhard Heiberg har i debatten
om vinter-OL til Norge demonstrert hvor pikant denne balansegangen er. For å få
i gang debatten om OL i Norge la han særlig vekt på at det er Europas tur i
2022. Samtidig har han sagt at han vil overtale München til å søke i 2026 slik
at Norge slipper sin verste konkurrent. Akkurat som München ikke ligger i
Europa…
Ikke svart-hvitt. De som kjemper for et vinter-OL
til Oslo er flinke til å trekke fram de positive erfaringene fra Vancouver-OL 2010
og London-OL 2012. De som er negative til OL trekker trekker fram, eh, det
negative. Men dette er ikke et spørsmål om enten eller. Det er forventningene
til OL som avgjør hvor vellykket det blir. Og det er ikke sikkert at OL er
mislykket fordi man ikke oppnår målsettinger man har satt seg. Og omvendt. Her
er tre eksempler fra OL i London som illustrerer dette og som viser at forskjellige
idretten og politikere har forskjellige målsettinger med et OL. Det skaper også
forskjellige oppfatninger av hva som er en suksess.
Fysisk aktivitet i skolen. En av målene London-OL
hadde var å skape mer fysisk aktivitet i skolen. Kostnadene til OL (og den
generelt svake økonomiske situasjonen i Storbritannia) har gjort at det ikke er
like mye offentlige midler til fysisk aktivitet i skolen som man hadde
budsjettert med og at britene derfor er avhengig av at de nasjonale idrettsforbundene bidrar med trenere til skolen for å oppnå målsettingen. De bruker altså ikke mer penger på lærerkrefter for at de skal bli bedre til å undervise i fysisk aktivitet, men satser på krefter utenfor skolen. Bra for de respektive
idrettene, dårlig for lærerutdanningen, hipp som happ for elevene?
Alle skal med? Et annet mål med London-OL var å
bygge opp nye idretter som i utgangspunktet ikke hadde særlig stor oppslutning eller
som i mange år har underprestert. Dette er også en av kjerneelementene i
debatten om vinter-OL: Hvorfor ikke gi OL til Kina, da vil flere bli
interessert i langrenn. Slike lovnader har både innhold av naivitet og et
taktisk element; det øker oppslutningen om OL fra idretter som i utgangspunktet
ville vært negative. Britene hadde tidenes medaljefangst og overoppfylte
målsettingen om medaljer. Samtidig har den britiske varianten av Olympiatoppen i
etterkant vært nådeløse mot idretter som ikke presterte godt nok i London. De thar gjort at flere idretter føler seg ført bak lyset. Er det så viktig? Spør
bob- og akemiljøet i Norge om hvor mye de vokste på grunn av OL på Lillehammer.
Byutvikling. Et tredje mål var byutvikling. Dette er
hovedargumentet til Oslo kommune for å bruke mange milliarder på et OL i Oslo:
OL bidrar til sårt tiltrengte byutvikling. I London har OL ført til en sterk
oppgradering av infrastruktur og nybygg av leiligheter i områder som Leyton og
Stratford. Men denne oppgraderingen har ført til en stor prisvekst på boliger som gjør at mange som bodde der før OL ikke lenger har råd til å bo der.
Byutvikling, ja. Omfordeling, nei. Ordtaket om at alt har sin pris gjelder i
høyeste grad når OL skal arrangeres. Det gjelder også et vinter-OL i Oslo.
Idrett og politikk. Den siste måneden har vi sett
to eksempler på at idrett og politikk ikke alltid går eller har de samme
målsettingene og at idrett blir en stadig mindre viktig del av et idrettsarrangement:
Hockeymål. Da byrådet la fram OL-konseptet tidlig
i denne måneden ble ishockey-miljøet rasende fordi de mente OL-opplegget ikke
ga ishockey gode nok anlegg og som kunne løfte ishockey-sporten etter OL. De
var misfornøyd med fokus på flerbruksanlegg og for beskjeden kapasitet.
Hopptåke. For å få tilbake kollenbrølet i år la man
i markedsføringen av kollenhelgen mer vekt på lave priser, øltelt og polske
innvandrere enn å fremheve hoppsporten og det millardstore hoppkomplekset som
finnes i Holmenkollen. Hoppsporten har vært underordnet. Hva skal man med
flerbruksanlegg og lavterskeltilbud i hopp hvis man ikke bruker kollenhelgen
til å promotere hoppsporten?
The decision is? På den annen side har man denne
helgen vist IOC at man fortsatt kan arrangere hopperenn i Norge… Men holder
det?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar