Sommerdvale. Jevnlig
denne sommeren har jeg blitt oppringt av journalister som lurer på hva jeg
mener om sjansene til Oslo2022. Hva betyr det for Oslo2022 at Lviv trakk seg og
hva mener du om de to motkandidatene til Oslo, er spørsmål jeg har fått. Under
fotball-VM var det lite fristende å engasjere seg i vinter-OL mange år fram i
tid, nå når varmen truer væskebalansen til en middeladrende skrott har det
blitt mer innetid til refleksjoner. Jeg tror Oslo har gode sjanser til å få OL.
Ikke fordi Norge er et demokratisk land, men fordi det er få kandidater. Spørsmålet
er hvilke sjanser vi tar.
Fakta, fakta OG
fakta. Mange har sammenlignet OL-debatten med EU-debatten på 1990-tallet.
Litt av grunnen skyldes at OL faktisk har vært offer for en folkeavstemning,
men også fordi skyttergravskrigen har ført til den samme ædda-bædda-retorikken,
der alle parter skal bidra med fakta, fakta OG fakta. Fakta bidrar nemlig til
opplysninger som vil føre folk i riktig retning. Særlig. På samme måte som IOC
velger OL ut i fra magefølelsen (slik Gerhard Heiberg har uttalt det) tror jeg folket
vil lene seg mot enkeltmennesker de stoler på og har sansen for i OL-debatten. For
at ja-bevegelsen skal få vind i seilene tror jeg deres støttespillere bør mene
noe sterkt, velbegrunnet og med mer troverdighet, uten at man kritiserer
motpartens motiver.
Følelser. Nedlatenhet
bør erstattes med engasjement og entusiasme. Så langt ligner personkampen på en
talentkonkurranse – uten talent til å fremføre noe annet enn at jeg ønsker OL
fordi vi fortjener det eller at dette koster for mye penger. Akkurat som i 1994
ser det nå ut som ja-siden prøver å redde sitt eget prosjekt med det vi kan
kalle en faktabasert tilnærming. Motstandere er kunnskapsløse eller tendensiøse,
men hvis folket får mest mulig og best mulig informasjon vil vi marsjere sammen
mot OL. Vi vet hvordan det gikk i 1994. Det samme kan skje igjen. Følelser trumfer
fakta.
Ett faktum. Det
er egentlig bare ett fakta som gjelder i OL-debatten. Kostnadene. OL blir dyrt.
Og det finnes to tilnærminger til disse kostnadene: vi kan bruke pengene på noe
annet eller dette er vel anvendte penger som skaper noe som vi ikke kan
verdsette i penger. Det er ikke fakta at OL til Norge vil redde de olympiske
leker og det er ikke fakta at et nei til OL vil få IOC til å endre seg. Det er
spekulasjoner og ønsketenkning. Det siste året har jeg intervjuet mange eksperter
på OL (både tilhengere og kritikere) og de sier ofte det samme. For å skape
OL-entusiasme må man ikke fokusere på makrotall (dvs. fakta og budsjetter), men
på muligheter, engasjement og et troverdig prosjekt. Like fullt benyttes en
hver anledning til å peke på faktafeil og halvsannheter – i begge retninger. I den
øvelsen vinner nei-folket. Lett. Spør du meg bidrar det bare til at motstanden
blir større. Folk liker ikke å bli pekt nese til og de kan telle penger.
Taktikk og
argumenter. Når OL skal debatteres i Stortinget til høsten og det skal
stemmes over statsgaranti tror jeg at alt det som blir presentert som fakta er
underordnet - bortsett fra at OL koster mye penger. Om ungdom er for eller at
Paralympics også er en del av denne pakka er – hvis ikke det kommer opp noen ekstremt
gode visjoner eller planer – spiller mindre rolle. Jeg tror vi nå har gått over
fra en fase der argumenter har hatt relevans til en fase der taktikkeri spiller
en langt større rolle. Her er det viktigere å ikke sitte igjen med svarteper
enn å tape en kamp man trodde på.
Politiske
konstellasjoner. Teoretisk kan Arbeiderpartiet og Høyre gå sammen om en
statsgaranti og dermed redde OL-prosjektet fram til avstemningen i Kuala Lumpur
i 2015. Det kan bidra til regjeringskrise, siden Fremskrittspartiet allerede
har bestemt seg for å stemme nei. Høyre kommer til å gjøre mye for å unngå
regjeringskrise. Ofre OL? Og Arbeiderpartiet går aldri sammen med Høyre i dette
spørsmålet uten at de vet de får noe igjen – enten på meningsmålinger eller i
politisk hestehandel. Så enkel er jeg.
Ett ja – to nei. Jeg
tror vi reelt står overfor ett ja-scenario og to nei-scenarier der Høyre er
midtpunktet
Utligning. Ja-scenariet
dreier seg om at Fremskrittspartiet finner en sak som Høyre er i mot som de kan
gå til andre partier med og få støtte for, slik at de utligner hverandre
politisk. Vanskelig å si hva slags sak dette kan være, men det kan dreie seg om
EU eller andre saker der Høyre gått kan ta et nederlag. Dette tror jeg
allikevel er en vanskelig øvelse.
Andre prosjekter.
Det ene nei-scenariet dreier seg om at Høyre finner kostbare prosjekter som de
mener er viktigere enn OL-prosjekt. Opprustning av regjeringskvartalet kan være
et slikt prosjekt – det er dyrt og det ligger i Oslo. Folk flest vil ha sympati
for en slik prioritering, også Arbeiderpartiet.
Tippemidler. Disse
to scenariene må idretten bare forholde seg til – dette er politikk, men ikke
idrettspolitikk. Men skulle Høyre komme til idretten og forlange at en skyhøy
andel av tippemidlene skal brukes på OL-prosjektet for å gi statsgaranti – må idretten
protestere. Slik den gjorde i forkant av OL på Lillehammer og som la
Tromsø-søknaden død. Denne taktikken fra Høyres side (de vet de får nei med
forslag om høy andel av tippemidlene) blir et mareritt for idretten, hvis den
ikke har et godt motsvar. Da gjelder ikke utsagnet om at dette må vi ta oss råd
til lenger. Stor prosentandel av tippemidlene blir et ubehagelig fakta for
idretten. Kompromisser idretten med seg selv når det gjelder tippemidler er det
stor fare for at den interne enigheten om OL forvitrer. Andelen av tippemidlene
til OL burde, etter min mening, allerede vært kjent. Det hadde gitt den
idrettspolitiske debatten et reelt innhold.
Alt handler om OL.
For det første vil alle prioriteringer i idretten rammes inn av OL-prosjektet,
selv om det ikke har noen som helst relevans for OL. Søker mitt lokale idrettslag
anleggsmidler (gjennom idretten eller hos kommunen) vil søknaden garantert
settes inn i en OL-sammenheng. Ikke bare kan alt snakket om OL, jevnlig i syv
år være utmattende, men det kan også skape et hylekor av misfornøyde søkere som
skylder på OL hver gang de får avslag på en søknad, uavhengig av om det har med
OL å gjøre eller ikke. Spørsmålet blir da: hvordan skal idretten sørge for at
idretten går som normalt og prioritere virksomhet som ikke bør knyttes opp til
OL i denne perioden?
Prioriteringer. For
det andre vil et OL-prosjekt binde opp store ressurser – med og uten tippemidler
– i lang tid. Norges idrettsforbund er internasjonalt anerkjent for sitt
verdiarbeid, for eksempel i kampen mot homohets, for en gjennomtenkt barneidrett
og politiattester for å sikre seg mot overgrep mot barn. Hva skjer med dette
verdiarbeidet i en OL-periode? Selv om Norge er en stormakt i vinteridrett, er
administrasjonen av norsk idrett relativt liten. Det sørger blant annet all
frivillig innsats for. I den sammenheng er det mulig å trekke inn en
EU-analogi. Hver gang små land har hatt formannskapet i EU har det tappet og
lammet statsadministrasjonen i den daglige virksomheten. Blir Idrettsforbundet
lammet i sitt daglige virke i en OL-periode? Hvordan vil ressursbruken være på
disse områdene i OL-perioden? Det holder ikke å slå seg på brystkassen å si at
dette er temaer vi skal sette på den olympiske dagsorden, når dem som jobber
med dette daglig i kriker og kroker i Norge tar seg til hodet i frustrasjon
fordi ingen tar telefonen i Idrettens Hus.
Barnas drøm og voksnes
taktikk. Jeg tror OL blir dyrt og jeg tror Norge kan arrangere fantastiske
vinterleker. Men jeg er bekymret for at unger i nabolaget mitt og i andre
nabolag skal snakke om OL hver gang de skal ta på seg skøyteski, fotballsko
eller svømmebriller. Og at snakket ikke dreier seg om at de har Ol som mål, men
har OL som blink, fordi de er forbanna på klubbledelsen eller Idrettsforbundet
fordi de ikke får pusset opp treningsfeltet sitt fordi det ikke passer inn i
OL-prosjektet. Og at fotballklubben bytter ut fotballtaktikk med taktikkeri for
å få alle prosjekter til å passe inn i OL-planleggingen.