Legg skylda på IOC!? Har IOC skylda for kostnadssprekk
i OL eller ikke? Tidligere har ja-siden sagt at det er vertsbyen som har gått
over skaftet og sørget for sprekk, kjempesprekk. Nå når IOC i brevs form sier
de vil bidra til OL-budsjettet og bli flinkere til å skille mellom
driftskostnader og investeringer er det IOC som plutselig sørger for reduserte kostnader. Statsgarantien dreier seg likevel om budsjettoverskridelser og ikke
om hvilke retningslinjer IOC kommer med. Det er det siste argumentet nei-siden klamrer seg til. Og når kostnadene ser ut til å bli redusert – i hvert fall på
papiret – er det pampeveldet og et korrupt IOC som blir halmstråargumentet mot
å ta lekene til Norge. Hva er det egentlig IOC ønsker? Og hvordan skal vi tolke
IOC?
Skinndebatt. På mange måter er dette en skinndebatt fordi
man hele tiden velger argumenter som passer sin egen sak og ikke er villig til
å diskutere seg fram til hvordan OL skal bli billigere OG hvordan
idrettspolitikken skal bli mer gjennomsiktig. Ja-siden hopper hver gang det
kommer kritikk, mens nei-siden hele tiden leter etter svakheter og inkonsekvens
hos ja-folka (og de er ofte lett å finne). I denne debatten har jeg flere
ganger påpekt at diskusjonen mangler kontekst (og uttalelser fra dem vi snakker
om). Det er mye snakk om vilje til reform, men svært få har gravd i de ytre
faktorene som kan påvirke reformarbeidet og som kan bidra til å avsløre om IOC mener alvor eller ikke, og om reformiveren faktisk lar seg gjennomføre i
praksis.
Ettårsdag. IOC-president Thomas Bach feirer i disse
dager ett år som IOC-president. Bach er maktpolitikeren som mange håper skal
bidra til å reformere IOC og på den måten gjøre IOC mer spiselig for alle
skeptikerne – blant annet dem som er i mot OL til Oslo. Det er to
innfallsvinkler til reformdebatten om IOC. På den ene siden settes det lit til
Bachs Agenda 2020. På den andre siden tror mange at Oslo 2022 kan bidra til
forandringer. Ja-siden mener at norsk nøkternhet vil gi IOC en nødvendig kilevink.
Nei-siden mener avholdenhet er den beste prevensjonen mot IOC-galskap.
Utenfor rekkevidde. Jeg vil hevde at den viktigste
IOC-reformen ligger utenfor rekkevidde i Lausanne og Oslo. Den finner sted i Bern
og det sveitsiske parlamentet denne høsten. Hovedårsaken er FIFAs
korrupsjonsmistenkte oppførsel i forbindelse med valget av Russland og Qatar
som vertskap for fotball-VM i henholdsvis 2018 og 2022.
Ytre press. Denne uken leverte FIFAs etikkomité sin lange rapport om hva som blant annet skjedde i forbindelse med tildelingen av de to
neste fotballmesterskapene. Jeg mistenker at dette er like mye et omdømmetiltak
som et ektement tiltak for endringer. Viser rapporten at det har foregått
omfattende korrupsjon og Sepp Blatter likevel blir gjenvalgt som president neste
år tyder rapportarbeidet på at dette bare har vært en skinnmanøver. Det er det
ytre presset som har fått FIFA til å sette i gang dette etikkarbeidet. På samme
måte som IOCs Agenda 2020 er et resultat av misnøye utenfra. På samme måte har
alt bråket i idretten fått sveitsiske myndigheter til å se på sin egen
korrupsjonslovgivning, som til nå har skånet idretten fra full åpenhet om
tvilsomme økonomiske transaksjoner.
Ny korrupsjonslov. Ved siden av en gradvis, men
sakte tilpasning til internasjonale standarder for korrupsjonslovgivning på
grunn av internasjonalt press, førte alle anklagene mot FIFA og andre
idrettsorganisasjoner plassert i Sveits (alle de 35 olympiske forbund og ca. 30
andre forbund) til to initiativer i 2010 om endring av korrupsjonslovgivningen
(forslag fra Thanei & Leutenegger og Sommaruga). Bråket med FIFA førte i
tillegg til en egen rapport om korrupsjon i sport i 2012. Rapporten foreslår blant
annet minimumsstandarder for korrupsjon og kampfiksing for idrettsorganisasjoner
slik at myndighetene kan kontrollere sportsorganisasjonenes arbeid med disse
temaene. Følger for eksempel IOC ikke disse standardene kan de bli fratatt sine
privilegier som organisasjoner registrert i Sveits har. Og dem er det mange av.
Skattefritak er ett privilegium. Unntak for individuell straffeforfølgelse av
korrupsjon er et annet. Disse lovforslagene ble vedtatt arbeidet videre med av
det sveitsiske parlamentet i 2012 og 2013 og har vært ute på høring til i år.
Ny lov blir sannsynligvis vedtatt denne høsten.
Gammelt grums. Den siste tiden har det kommet fram flere
saker som kunne blitt etterforsket med en slik lov og med fellende dommer ville
det satt IOCs privilegier på spill. En skyhøy restaurantregning for et titalls
IOC-representanter under OL i London i 2012 (blant annet med en cognac-flaske
til nesten 200.000 kroner) og mottagelse av dyre klokker under fotball-VM i
Brasil er bare to eksempler på saker som kunne blitt etterforsket ved ny
lovgivning.
Hva gjør IOC? Det sentrale spørsmålet i denne sammenheng er
hva IOC gjør om en slik lov blir vedtatt. Da sveitsiske myndigheter innførte ny
momslov i 1995 protesterte IOC og truet med å flytte ut av Sveits og til land
som ikke påla dem ufordelaktige skatter. Og her er vi ved sakens kjerne. Med
innføringen av en slik lov vil IOC måtte åpne opp for innsyn i saker som i dag
ikke ser dagens lys og som kanskje ikke tåler dagens lys. Det kan gi mer
negativ omtale og det kan i ytterste konsekvens føre til lavere inntekter. Det
er en stadig økende misnøye blant store sponsorer på grunn av utenomsportslig
støy. Samtidig vet vi at mange av fordelsprogrammene til sponsorene kan
oppfattes tvilsomt når lovgivere og domstoler skal gå det etter i sømmene.
Velger IOC å ”godta” en ny lov kan det dukke opp mange uhyggelige enkeltsaker.
Velger IOC å flytte til et annet land viser de at alt pratet om reformer ikke
stikker så dypt. Dette er et dilemma som må tas i betraktning når Agenda 2020
diskuteres.
Konflikt med Agenda 2020? Et av forslagene til IOC-reformer
i Agenda 2020 er at IOC-representanter igjen skal kunne reise rundt til
søkerbyer for å få mest mulig informasjon. Dette ble forbudt etter
korrupsjonsskandalen i Salt Lake City-OL. Det blir interessant å se hvordan et
slikt forslag matcher ny sveitsisk korrupsjonslovgivning?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar