Alt på bordet. I tillegg til å innrømme og beklage tolv års
dopingbruk (han hevder han har vært ren siden 2010) har han også kommet med
detaljerte opplysninger til Anti-Doping Danmark (ADD), blant annet navngitt medsammensvorne. Det gjør at han sannsynligvis får kun to års utestengelse fra
idretten og ikke åtte som han risikerte hvis han ikke samarbeidet. Det betyr at
han kan komme tilbake til sykkelsporten tidligere enn Lance Armstrong – som ikke
har gitt fra seg noen detaljer i det hele tatt.
Tilgivelse. Med gråten i halsen ønsket direktøren for Christina Watches Onfone powered by Dana
Rasmussen tilbake når straffen er sonet. Menneskelig sett var det en god
gjerning og et eksempel på det mange har etterlyst i kampen mot doping (også jeg) – nemlig
viljen til tilgivelse og mulighet for amnesti – fordi det kan være den eneste muligheten for å få dopere til å tilstå uten at de risikerer å miste alt (det
finnes selvfølgelig tilfeller der dette er umulig).
Få søksmål. Men dette dreier seg ikke bare om å rydde opp i
doping og ta menneskelige hensyn. Det vi ser er også strategiske vurderinger
for å redde produktet til sponsorene. I debatten rundt alle dopingavsløringene
den siste tiden har mange spådd et ras av søksmål fra sponsorer. Det har vi ikke sett. Enten så har ryttere og sponsorer kommet til minnelige ordninger, sponsorene har
trukket seg stille ut eller de har valgt å vende det andre kinnet til. Eller de
har valgt den offensive varianten som vi så i tilfellet Rasmussen.
Suksess med doping. Årsaken til dette er enkel i følge den verdenskjente sponsoreksperten Kim Skildum-Reid: de har tjent store penger på å
kle opp dopede ryttere og solt seg i glansen av deres prestasjoner i Frankrike,
Italia, Spania osv. Ved eventuelle søksmål retter de blikket mot sponsorenes (mulige)
unnfallenhet mot doping i tiden som sykkelsponsor. Det vil skape mye
negativ omtale rundt merkevarenavnet. Det er det ikke verdt. Ved å la dopingløgnen forbigå i stillhet eller
gjøre som det danske laget til Rasmussen, begrenser man omdømmetapet og en mulig omsetningssvikt.
Tanken er at produktet de selger ikke har blitt dårligere selv om
promoteringskanalen har vist seg å være råtten.
Konspirasjon. Konspirasjonsgenet i meg sier at vi så det
samme som vi så i tilfellet Rasmussen da Lance Armstrong gjestet Oprah Winfrey Show på Discovery Channel. Det
var denne kanalen Armstrong syklet for da han vant sin syvende Tour de
France-seier. Var dette måten å få han til betale tilbake noe på? Jeg tror
Kyllingen kom bedre fra dette en texaneren.
Snåsamannen jr. Med aner i Snåsa er jeg fristet
til å spå flere innrømmelser a la Rasmussen og Armstrong i
tiden som kommer. Det er til sponsorenes beste, det begrenser skadene for
rytterne og det kan forhåpentligvis bringe klarhet i gammelt grums. Hvem
som blir nestemann ut med innrømmelser, tør jeg derimot ikke å prøve
meg på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar