Hvem hjelper hvem?
Hvilke PR-byråer har hjulpet internasjonale bettingselskaper i Norge, og hvem
av dem ønsker OL-oppdrag?
PR-byråer og
internasjonale bettingselskaper. Kampen om OL til Oslo i 2022 hardner til,
og den når et foreløpig toppunkt under folkeavstemningen i Oslo, 9. september. Skulle
Norge velge å søke om vinter-OL i 2022 vil det åpne opp for et stort og attraktivt
PR-oppdrag de neste to årene. Spørsmålet er om PR-byråer som har hjulpet
internasjonale bettingselskaper til å etablere seg i Norge bør få være med på
den olympiske reisen.
Idrettspolitikk blir
nyhetsstoff. Mye idrettspolitikk har det siste året dominert nyhetsbildet i
Norge. Ved siden av den evige diskusjonen om doping, er det OL-debatten og
debatten om de internasjonale bettingselskapene som har dominert, ikke bare på
sportssidene, men også vært godt nyhetsstoff. På en sofistikert måte henger spørsmålet
om OL og spillet om de internasjonale bettingselskapene sammen.
Nesten skjulte
kundelister. De massive kampanjene fra blant annet Betsson og Unibet det
siste halve året, der kjente norske idrettsprofiler har stått i sentrum for en
debatt om den norske idrettsmodellen og finansieringen av norsk idrett, er
høyst sannsynlig fått hjelp av norske PR-byråer. Siden kundelistene til slike
PR-byråer stort sett er hemmelige er det vanskelig å vite sikkert hvilket byrå
som hjelper hvilket bettingselskap, og hvor mye de betaler for strategiske råd.
På begge sider av
bordet. Men litt informasjon finnes. Kampanje skrev i februar at Gambit H&K tok over PR-jobben for Betsson fra Geelmuyden.Kiese.
Det betyr at begge disse selskapene har hjulpet Betsson til å få oppmerksomhet og markedsandeler
i Norge. JKL har tidligere hjulpet Unibet. Det betyr i hvert fall at tre av de
største norske PR-byråene har hjulpet utenlandske bettingselskaper med å komme
på det norske markedet. Og det er sikkert flere norske som har
tatt godt betalt av internasjonale bettingselskaper for å promotere dem i
Norge. Gambit H&K har også vært knyttet til Oslo2022s søknadsarbeid og kampanje for å få OL til Oslo, og kanskje
har flere byråer vært involvert, for alt jeg vet. Gambit H&K er forresten
ingen hvem som helst i OL-sammenheng, de hjalp blant annet London med å få OL i
2012.
Tre
problemstillinger. Jeg skal ikke legge meg oppi hvilke kunder norske
PR-byråer bør knytte seg til. Men er det slik at norske PR-byråer på den ene
siden hjelper internasjonale bettingselskaper med å trenge gjennom det norske
spillforbudet – og på den måten underminerer finansieringen av norsk idrett – og
på den andre siden hjelper idretten med å få OL til Norge skaper det noen
interessante problemstillinger:
1) Profitt framfor
redelighet? Skjuler PR-byråer som jobber med idretten at de jobber med
selskaper som bidrar til å svekke finansieringen av norsk idrett?
2) Målet helliger
PR-byrået? Bryr ikke idretten seg om at PR-byråer som hjelper dem med å få
OL også jobber eller har jobbet for internasjonale bettingselskaper.
3) PR-byråene må
velge side? Bør PR-byråer som har jobbet for internasjonale
bettingselskaper ha mulighet til å få lukrative kontrakter med Oslo2022 hvis Oslo
og idretten velger å gå videre med OL-søknaden?
Valgets kval. Stortingsvalget
til høsten og folkeavstemningen om OL til Oslo blir svært spennende. Avgjør
valget også folkeavstemningen hvilket PR-byrå som IKKE får være med på Oslos videre
OL-ferd?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar