FIFA med for første gang. For første
gang har FIFA sendt en representant til delta på Play the Game – Sepp Blatters
kommunikasjonsdirektør Walter De Grigorio. De Grigorio deltok i panelet om
FIFA-reformer (FIFA reforms – fact or phantom?) og han fikk kjørt seg godt og
måtte svare på alle slags anklager mot FIFA. Ikke alle svarene var like gode (ikka alle anklagene mot ham heller),
men han skal ha for å stille opp og for at han ikke er skråsikker på alt. En av
innrømmelsene han kom med var at valget av Russland 2018 og Qatar 2022 som
VM-verter var feil. Ikke at feil land var valgt, men at FIFA ikke burde ha delt
ut to verdensmesterskap samtidig. Det skapte for mye politiske forhandlinger
internt i FIFAs eksekutivkomite. Med alt bråket i etterkant så kan man skjønne
kommunikasjonsdirektørens frustrasjon. Det paradoksale er at denne beslutningen
– om å velge to VM-verter samtidig – kom fordi beslutningsstrukturen i FIFA
skal endres og at alle 209 medlemsnasjoner neste gang skal være med på å ta
beslutningen, ikke bare FIFAs eksekutivkomite. De er i realiteten «stepping up
for democracy in sport». Spørsmålet er om mer demokrati i FIFA gjør valgene mer
riktig og mer forutsigbare?
IOC og FIFA. Analogien
til IOC blir stadig dratt fram. Hvem er best av de mektigste
idrettsorganisasjonene i verden? I de rapportene vi har fått presentert her får
vi vite at IOC har kommet mye lenger enn FIFA i sitt reformarbeid, blant annet
når det gjelder åpenhet. Det betyr ikke at IOC kan lene seg tilbake, bare at
FIFA har mer å gå på. Og i denne diskusjonen er det viktig å gjøre et skille mellom valg av personer
og valg av vertskap. Mer åpenhet og mer demokrati rundt valg av
personer til styre og stell i de to organisasjonene burde være målet. Men hva
med valg av vertskap til arrangementer? Der er jeg i tvil.
Mindre korrupt IOC. I Norge har
vi det siste halve året hatt en stor debatt om vi skal søke vinter-OL 2022.
Skulle Oslo velge å søke vil den bli gjenstand for omfattende tekniske
vurderinger fra IOCs side. Disse vurderingene er grundige og viser hvilken
kandidat som arrangementsteknisk er best egnet til å arrangere olympiske leker.
Det spesielle er at de byene som er best egnet som arrangør i følge disse
rapportene sjelden får OL – det er magefølelsen og den demokratiske prosessen
i IOC som avgjør hvem som blir vertsby, og i den prosessen er det mange
politiske vurderinger. Eller som De Grigorio sa for FIFAs del: de tekniske
rapportene sier ingenting om hvilke deler av verden FIFA har der største
markedspotensialet.
IOC-reform. Etter
korrupsjonsskandalene i IOC på midten av 1990-tallet ble det innført strenge
regler i søkeprosessen for å få OL. Et av tiltakene var at offisielle
kandidater ikke hadde lov til å invitere IOC-medlemmer til kandidatens hjemland,
fordi dette kunne føre til korrupsjon. Den nye IOC-presidenten Thomas Bach har
sagt at han vurderer om denne regelen bør endres, fordi - etter hans mening - IOC ikke er like korrupt lenger. Han om det.
FIFA-reform. Det FIFA er i ferd med å gjøre er å innføre
et system som ligner på det IOC hadde før. De som ønsker fotball-VM i framtiden
skal ikke lenger bare forholde seg til FIFAs eksekutivkomite på litt over 20
personer, men til 209 medlemsnasjoner. Det gjør prosessen enda mer uoversiktlig
og vil – etter min mening – gjøre de tekniske vurderingene av søkerlandene
langt mindre verdt.
Mer demokratisk og mer korrupt? Vil det
føre til mer korrupsjon? Det er en mulighet, sier De Grigorio. Men det er mer
demokratisk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar