Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet. Sikkerhet er det viktigste
temaet for russiske myndigheter før og under vinter-OL i Sotsji i februar 2014.
Når kostnadene på drøye 300 milliarder kroner nevnes er de fleste kostnader til
sikkerhet utelatt. Sikkerhetskostnadene er sikkert mye mer en selve
arrangementet fordi OL faktisk bidrar til å reformere det russiske forsvaret og
dimensjonere sikkerhetstiltak for framtiden. På den måten er OL like mye en
sikkerhetsreform. Den norske debatten om den samfunnsøkonomiske nytten av et vinter-OL blekner litt i den sammenheng.
Trusselnivåer. Truslene mot russiske sikkerhet (uavhengig av OL)
kan deles opp i tre nivåer. 1) Interne
konflikter som de russiske delene av Kaukasus (inkludert området der Sotsji
ligger); 2) regionale konflikter med
naboland (med f.eks. Georgia); og 3) og internasjonale
konflikter der Russland spiller en sentral rolle (som f.eks. i Syria og
Iran). Det er ikke tette skott mellom disse nivåene, de henger i aller høyeste
grad sammen. Og det er nettopp det som gjør sikkerhetssituasjonen utfordrende.
Her er to eksempler på det.
Georgisk knute. Forholdet mellom Russland er svært betent og den
spente situasjonen mellom de to nabolandene kan knyttes direkte til OL:
Russland og Georgia gikk til krig mot hverandre under åpningsseremonien i
Beijing-OL i 2008. Senest 2. april 2013 anklaget den georgiske forsvarsministeren, Irakly Alasania, Russland for å planlegge attentater i Russland,
for deretter å legge skylden på Georgia eller grupperinger som Russland vil
bekjempe. Dette for å legitimere harde maktmidler i kampen mot det Russland
kaller uroelementer. Slike anklager så vi også komme fra kinesiske
opposisjonelle og etniske grupper i forkant av lekene i Kina: hver gang det
oppsto uro eller væpnede angrep ble sikkerheten strammet til uten at man fikk
beviser for hvem som faktisk sto bak. Disse anklagene kommer til å tilta (ikke
bare fra Georgia) og det blir vanskelig for utenforstående å vite hvem som står
bak.
OL hos tsjerkesserne.
Russland har (sammen med Kina) fått mye kritikk for at de har lagt ned veto i
FNs sikkerhetsråd mot Syria-sanksjoner. Russlands veto må ses i sammenheng med
egen frykt for at FN og andre skal vedta sanksjoner mot russisk politikk på
eget territorium, for eksempel i den russiske delen av Kaukasus. For Sotsji-OL betyr
dette særlig hva som skjer i Adygeja, Karatsjaevo-Tsjerkessia og
Kabarnio-Balkaria. I alle de tre republikkene er tjerkesserne titulærnasjonen.
Likevel er Adygeja i en særstilling – republikken er nemlig helt omgitt av
Krasnodar fylke (kraj) som er fylket Sotsji ligger i. Tjerkesserne regner hele
denne regionen som sin, også Krasnodar. Under og etter Stalin-tiden ble mange
tjerkessere fordrevet fra denne regionen. I dag regner man med at ca. en
million tjerkessere bor i Adygeja og omegn og at åtte millioner bor utenfor
Russland, mange i USA. Ca. tre millioner bor i Midt-Østen OG – og dette er
sentralt i denne sammenheng – ca. 100.000 i Syria. Disse tjerkesserne har gitt russerne
hodebry – både i utenrikspolitikken og i oppkjøringen til
prestisjearrangementet i Sotsji i 2014.
Historisk urett.
Tjerkessiske menneskerettighetsgrupper i og utenfor Russland har signalisert at
Sotsji-OL blir en viktig arena for å fremme tjerkessernes sak. Tjerkesserne
ønsker fokus på det de mener er folkemord på sin egen folkegruppe, de ønsker
beklagelse for historisk urett og de ønsker en hjemvendelsespolitikk for
millioner som er fordrevet. På mange måter ligner denne kampen på kampen andre
folkegrupper kjemper i den samme regionen. Dette er ekstra ømfintlig, for gir
russerne etter for tjerkessernes krav, hvilke forventninger skaper de da hos
andre folkegrupper i og rundt Sotsji?
Syriapolitikk på prøve.
Under et demonstrasjonstog i
Adygeja 11. februar i 2012 krevde ca. 1000 demonstranter at russiske
myndigheter skulle komme tjerkesserne i Syria til unnsetting, og om mulig
hjelpe dem tilbake til sitt ”hjemland” Adygeja. Slike rop om repatriering har glatt blitt ignorert tidligere. Men ikke
denne gang. 17. februar møtte lederen for det russiske føderasjonsrådet,
Valentina Matvienko de lokale parlamentene i Adygeja, Karatsjaevo-Tsjerkessia
og Kabardino-Balkaria og deres representanter i Føderasjonsrådet. Matvienko er en
av Vladimir Putins nærmeste støttespillere i Kreml og hun lovet i møtet at hun
ville se på mulighetene for å redde de syriske tjerkesserne fra syrisk
undertrykking. Møtet til Matvienko viser at russisk Syria-politikk ikke bare
blir utfordret av politikere i Vesten, men også fra minoriteter i Russland. Så
langt har det ikke vært mye bevegelse i politikken overfor tsjerkesserne i
Syria, men det vil garantert bli mer høylytt diskusjon om tsjerkessere i og
utenfor Russland, spesielt hvis Russland knytter tsjerkessere til
terrorvirksomhet...
Militærreform. For å være rustet mot trusler på alle nivåer har Russland
brukt lekene til kraftige sikkerhetstiltak. Her er to eksempler. I Russland har
de i realiteten to forsvarsdepartementer: Forsvarsdepartementet som tar seg av
truslene som kommer utenfra (andre land) og Innenriksdepartementet som tar seg
av trusler innenfra (f.eks. i Tsjetsjenia og Nord-Kaukasus, der Sotsji ligger).
I begge departementer har man startet en reform for rekruttering av soldater,
fra vernepliktsforsvar til profesjonelt forsvar. I innenriksdepartementet er dette satt i gang på grunn av OL. OL har mao. vært en katalysator i reformarbeidet for innenriksstyrkene. Reformarbeidet i de to departementene baserer
seg på to forskjellige filosofier. Forsvarsdepartementet rekrutterer kun det de
definerer som lojale russere (mao. få tsjetsjenere), mens Innenriksdepartementet
ønsker å rekruttere soldater som har en lokal tilknytning til det området de
skal tjenestegjøre (f.eks. tsjetsjenere i Tsjetsjenia eller tsjerkessere i
Krasnodar). Det store spørsmålet i den sammenheng er om det plutselig økende
antall kaukasiere som rekrutteres inn i innenriksstyrkene på grunn av OL blir
lojale soldater som beskytter lekene eller om dette er femtekolonnister som
ønsker å ødelegge lekene. I så fall kan man få en konflikt mellom soldater i de
to departementene...
Jernbanesikkerhet. Men det rustes også opp i det sivile
samfunnet. Vanligvis er vi vant til strenge sikkerhetssjekker på flyplasser,
men ikke like omfattende kontroller på togstasjoner. Nå har Russland innført svært strenge sikkerhetskontroller på 32 jernbanestasjoner i hele Russland (f.eks. i Nisjni Novgorod, Moskva, St. Petersburg, Viborg, Sotsji,Adler, Krasnodar, Makasjkala, på stasjoner i det fjerne østen og langs elven Volga). Dette er en del av sikkerhetspakken som omfatter OL, ved siden av egne
sikkerhetssjekker og olympiske sikkerhetspass for alle som skal reise til
Sotsji før og under OL – både tilskuere og deltagere. Disse sikkerhetstiltakene
er blant annet et resultat av terrorangrepet på Demodedevo-flyplassen i januar
2011, der en selvmordsbomber drepte 37 mennesker. Til nå har man bare sjekket
tilfeldige passasjerer, men når prøve-lekene til OL er over vil rutinene
skjerpes inn og alle som skal til og fra Sotsji må vise olympiske pass og får
bagasjen gjennomlyst. Nå er det jernbanens sikkerhetsfolk som tar seg av
kontrollene, men dette kan endre seg fram mot lekene.
Norske bråkmakere? Det blir
spennende å se om sikkerhetstiltakene preger den norske debatten fram mot
vinter-OL i 2014. Kanskje blir det bråk når ”brysomme nordmenn” som ønsker å bivåne
moroa ikke får olympiske pass?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar