De største vinner. Det paradoksale med et slikt utfall er at det mest sannsynlig vil favorisere de største og sterkeste tv-kanalene i Europa, kanalene med størt betalingskraft. I dag er det i realiteten to tv-selskaper som har råd til å kjøpe rettighetene til store idrettsarrangementer i Europa: Canal Plus og BSkyB. I et pan-europeisk marked vil det bli meningsløst - i bokstavlig forstand- for enkeltstater å forhandle eller dirigere hva som skal vises gratis på tv av internasjonale idrettsarrangementer. Hver enkelt kunde må forholde seg til tv-selskapet som eier rettighetene.
Idrettsorganisasjonene tar makten? Alternativet er at de internasjonale idrettsorganisasjonene som FIFA, IOC, UEFA osv. starter egne tv-selskaper basert på modellen om færrest mulig ledd mellom produsent og forbruker. Det vil både gi disse organisasjonene all makt over innholdet i sportssendingene, men det vil også gi dem total makt over reklamerettighetene til disse arrangementene. Da må kulturministre i hele Europa kjøpe retten til å se for eksempel OL direkte fra IOC av privat lomme.
Monopolpenger? Skulle dette skje er jeg sikker på at vi vil se nye saker i EU-domstolen. Jo færre tilbydere det er, jo nærmere kommer man et monopolistisk system og det er også EU i mot...
Gratulerer! Inntil da kan vi bare gratulere TV2 med OL-rettighetene og håpe at den vanlige forbruker får gode og billige tv-sendinger når TV2 starter sine sendinger. det kan bli siste gang...
Gratulerer! Inntil da kan vi bare gratulere TV2 med OL-rettighetene og håpe at den vanlige forbruker får gode og billige tv-sendinger når TV2 starter sine sendinger. det kan bli siste gang...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar