Skitne triks. Det har vært en del oppstuss rundt IOCs stramme regelverk for idrettsutøveres muligheter for blogging under OL i Vancouver. Bjørge Stensbøls bok om norsk toppidrett skapte også debatt fordi han brukte de olympiske ringene på forsiden. Det koster å være med på OL-laget og dem som spytter i kassa er på vakt mot gratispassasjerer. Og dem finnes det mange av. Her er en liten guide (laget av Simon Chadwick og Nicholas Burton, Coventry University) til dem som jakter på skitne triks under OL.
Direkte angrep
Rovdyrsangrep – direkte angrep fra konkurrentene til de offisielle OL-sponsorene. Et gammelt og godt eksempel er American Express som under OL i Barcelona i 1992 brukte slagordet ”You don’t need a visa” [for å besøke Spania]. Visa var en ev IOCs generalsponsorer på dette tidspunktet...
Skjørtekantangrep – markedsføring eller sponsing av lag eller utøvere som kan assosieres direkte med OL. Personlige klessponsorer driver ofte slike angrep.
Bevisste rettighetsbrudd – regelrett misbruk av for eksempel OL-ringene. En baker som reklamerer for eget bakeri ved å stille opp fem smultringer for å assosieres med OL begår et slikt rettighetsbrudd.
Selvskudd – når en offisiell sponsor går utover det som står i sponsoravtalen, for eksempel ved å dele ut gratisprodukter med egen logo eller forsøker å ta oppmerksomheten fra andre offisielle sponsorer skyter selvskudd.
Indirekte angrep
Assosieringsangrep – bruk av terminologi som kan assosieres med OL. Tallet 8 var for eksempel sentral i Nikes reklamekampanje i forkant av Beijing-OL. (Lykke)tallet var svært sentralt for kineserne, men Nike var ikke offisiell sponsor av OL.
Avledningsangrep – skilt og kampanjer som ikke retter seg mot OL, men som utnytter seg av oppmerksomheten mot OL. Mange menneskerettighetsorganisasjoner bruker denne formen for markedsføring.
Verdiangrep – Slagordet til Vancouver-OL er ”With Glowing Heart”. Mange produkter som ikke er offisielle sponsorer kommer sikkert til å bruke flere varianter av ”Heart” under lekene.
Opprørsangrep – bruk av skilt og reklame for å ta oppmerksomheten bort fra de offisielle sponsorene. I Vancouver kommer det sikkert til å poppe opp mange ”hjemmelagede” skilt som reklamerer for allslags produkter, blant annet fordi det kommer flere besøkende til Vancouver enn vanlig og disse er selvfølgelig potensielle kunder.
Parallellangrep – arrangere aktiviteter som kan assosieres med OL, for eksempel skirenn med sterkt innslag av sponsing under eller tett knyttet til OL.
Tilfeldige angrep
Utilsiktet angrep – tv-kommentatorer som nevner skimerker og klær under sending, men som ikke har til hensikt å promotere disse merkene.
Metningsangrep – økt markedsføring i OL-perioden for å utnytte seg av høye seertall.
Markedsføringsbingo. Om idretten blir kjedelig under OL går det an å drive kreativ markedsføringsbingo under lekene. Hvem finner først alle disse alternative måtene å drive markedsføring på?
Direkte angrep
Rovdyrsangrep – direkte angrep fra konkurrentene til de offisielle OL-sponsorene. Et gammelt og godt eksempel er American Express som under OL i Barcelona i 1992 brukte slagordet ”You don’t need a visa” [for å besøke Spania]. Visa var en ev IOCs generalsponsorer på dette tidspunktet...
Skjørtekantangrep – markedsføring eller sponsing av lag eller utøvere som kan assosieres direkte med OL. Personlige klessponsorer driver ofte slike angrep.
Bevisste rettighetsbrudd – regelrett misbruk av for eksempel OL-ringene. En baker som reklamerer for eget bakeri ved å stille opp fem smultringer for å assosieres med OL begår et slikt rettighetsbrudd.
Selvskudd – når en offisiell sponsor går utover det som står i sponsoravtalen, for eksempel ved å dele ut gratisprodukter med egen logo eller forsøker å ta oppmerksomheten fra andre offisielle sponsorer skyter selvskudd.
Indirekte angrep
Assosieringsangrep – bruk av terminologi som kan assosieres med OL. Tallet 8 var for eksempel sentral i Nikes reklamekampanje i forkant av Beijing-OL. (Lykke)tallet var svært sentralt for kineserne, men Nike var ikke offisiell sponsor av OL.
Avledningsangrep – skilt og kampanjer som ikke retter seg mot OL, men som utnytter seg av oppmerksomheten mot OL. Mange menneskerettighetsorganisasjoner bruker denne formen for markedsføring.
Verdiangrep – Slagordet til Vancouver-OL er ”With Glowing Heart”. Mange produkter som ikke er offisielle sponsorer kommer sikkert til å bruke flere varianter av ”Heart” under lekene.
Opprørsangrep – bruk av skilt og reklame for å ta oppmerksomheten bort fra de offisielle sponsorene. I Vancouver kommer det sikkert til å poppe opp mange ”hjemmelagede” skilt som reklamerer for allslags produkter, blant annet fordi det kommer flere besøkende til Vancouver enn vanlig og disse er selvfølgelig potensielle kunder.
Parallellangrep – arrangere aktiviteter som kan assosieres med OL, for eksempel skirenn med sterkt innslag av sponsing under eller tett knyttet til OL.
Tilfeldige angrep
Utilsiktet angrep – tv-kommentatorer som nevner skimerker og klær under sending, men som ikke har til hensikt å promotere disse merkene.
Metningsangrep – økt markedsføring i OL-perioden for å utnytte seg av høye seertall.
Markedsføringsbingo. Om idretten blir kjedelig under OL går det an å drive kreativ markedsføringsbingo under lekene. Hvem finner først alle disse alternative måtene å drive markedsføring på?
1 kommentar:
Angrep? Hva med å finpusse engelsken din? Bruk heller "påvirkning."
Legg inn en kommentar