mandag 12. mai 2014

Andrew Jennings: - FIFA styrt av banditter!

Hardtslående journalist. Andrew Jennings er en av de mest hardtslående, kontroversielle og en av verdens fremste sportsjournalister. Nå er han aktuell med boka Omerta – om mafiakulturen i FIFA. Jeg har intervjuet Jennings om sin nye bok.

Les bokanmeldelsen av Omerta her.

FIFA har en mafiastruktur

Hvorfor skrev du Omerta?
-For å vise at FIFA styres av banditter. I begynnelsen av boka forteller jeg om min fortid som journalist som skrev om organisert kriminalitet, tiden før jeg hadde begynt å se på internasjonale særforbund. Kunnskap om mafiastrukturer hjelper deg å forstå hvordan FIFA opererer. Jeg har funnet ut at Blatter styrer FIFA gjennom en organisert kriminell struktur: livslang makt understøttet av en neve full av VM-billetter, pengegaver uten bilag og overdådige FIFA-kongresser. Så jeg dro til Rio for å finne røttene til denne organisasjonsstrukturen – og der fant jeg Havelange i godt selskap med Castor Andrade (brasiliansk mafiaboss, min kommentar). Se bildene jeg har lagt ut på nettsiden min: http://www.transparencybooks.com.

Du har vært ute etter Blatter, hans forgjengere og hans venner i tiår. Hvorfor er det så viktig å jakte disse gutta?
-Journalister bør alltid undersøke de rike og mektige! Det er mange som liker fotball, derfor har vi en stor jobb å gjøre. Da jeg begynte å undersøke FIFA så jeg år for år at stadig mer burde undersøkes.

IOC med falske løfter

I Norge er du kanskje mest kjent for boka Lord of the Rings. Ligner kampen mot Blatter og FIFA på kampen som bør kjempes mot IOC og IOC-presidenten?
-Det er mange likheter mellom de to organisasjonene som arrangerer store mesterskap, kommer med falske løfter, unngår ettersyn, unngår innbetaling av skatt og ikke bidrar med noe annet enn å etterlate seg stor gjeld der mesterskapene er arangert.

Tror du et OL til Norge kan bidra til å endre IOC?
-Ikke i det hele tatt! Lillehammer var en sportslig suksess. Men IOC tvang dere til å bygge anlegg som dere ikke trengte og tok ikke til seg noen av de gode norske verdiene. De har ikke endret seg og de er mer arrogante i dag enn de var i går.

Jeg har hørt rykter om at dine avsløringer om korrupsjon i Brasil i forbindelse med fotball-VM har bidratt til å skape opptøyene vi har sett i Brasil det siste året. Er det noe sannhet i dette?

-Mitt arbeid har hjulpet brasilianerne å forstå hva FIFA gjør med dem. Men de var allerede sinte.

Hvordan kan boka Omerta bidra til den politiske debatten i Brasil og til å endre FIFA?
-Det må du spørre brasilianerne om. Men jeg kan hjelpe dem med å vise dem at deres egne sportsledere gjør det enkelt for FIFA. Det er opp til brasilianerne å bestemme hvem de skal sende til Confederación Sudamericana de Fútbol (CONMEBOL) og FIFA.

Dra til VM!
I mer enn fire år har jeg og familien planlagt å dra til fotball-VM i Brasil. Vi har gledet oss lenge. Samtidig sitter jeg i programkomiteen til Play the Game – der du er en viktig bidragsyter – et nettverk om har kritisert FIFA og VM-forberedelsene i mange år. Det har fått meg til å tvile på om det er riktig å dra dit.

Vil du anbefale utlendinger til å holde seg borte fra VM som er så gjennomsyret av korrupsjon?
-Brasil er et fantastisk land. Brasilianernes sinne retter seg mot sine egne sportsledere og FIFA. De vil gi utlendinger en varm velkomst!

Kommer du selv til å være i Brasil under VM?

-Det håper jeg


PS. Andrew Jennings har tidligere gitt ut bøkene Lord of the Rings (1992), The New Lords of the Rings: Olympic Corruption & How to Buy Gold Medals (1996), The Great Olympic Swindle (2000) og Foul! The Secret World of FIFA: Bribes, Vote-rigging and Ticket Scandals (2006). Han står også bak BBC-dokumentarene The Beautiful Bung: Corruption and the World Cup (2006), FIFA’s Dirty Secrets (2010) og FIFA: Football's Shame? (2011).

Foto: Play the Game