Feil for n'te gang. Gerhard Heiberg uttaler i Aftenposten i dag
(for n’te gang) at OL er reklamefritt og at IOC ikke har mulighet til å endre
politikken i landet som arrangerer OL. Det er feil. IOC tillater ikke at andre enn
olympiske sponsorer utnytter OL kommersielt og de krever egne lovhjemler i
vertslandet for å sikre disse rettighetene. Er det OL-sponsorene som må få
Heiberg og IOC til å innrømme dette?
Olympiske særlover. I 2006 vedtok (for eksempel) den britiske
regjeringen - the London Olympic Games and Paralympic Games Act 2006 – som
beskyttet de olympiske sponsorene under OL i London i 2012. Når en tilsvarende lov
innføres ved et eventuelt OL i Oslo i 2022 vil (for eksempel) Petter Stordalen
straffes med store bøter skulle han servere ”Olympisk frokost” på en av sine
hoteller under OL, hvis han selv ikke er offisiell OL-sponsor. IOC greier med
andre ord å endre politikken i vertslandet når det er til egen fordel. Hva om
de mente at beskyttelse av menneskerettigheter var til egen fordel?
Bakholdsmarkedsføring. Særrettigheter for OL-sponsorer springer tilbake
til OL i Los Angeles i 1984 og har blitt stadig mer omfattende. Det har også
bruddene på reklamereglementet til IOC. Til tross for svært restriktivt
reklamereglement og straff for brudd på disse retningslinjene er det mange som
utnytter seg av OL for å promotere egne produkter eller saker – på godt norsk
kalt ambush marketing eller bakholdsmarkedsføring.
Mange varianter. Du finner mange former for direkte bakholdsmarkedsføring.
Det mest kjente eksemplet er American Express’ ”You don’t need a visa
[for å besøke Spania]” før OL i Barcelona i 1992. Visa var en av IOCs TOP-sponsorer
på dette tidspunktet. Sponsoravtaler med enkeltutøvere kan være angrep på landslagenes
sponsoravtaler og lokale kjøpmenn kan bevisst eller ubevisst bruke fem ringer når
de promoterer egne produkter og egen virksomhet. Lefdals siste tv-reklame der
de spiller den russiske nasjonalsangen og på russiske symboler føyer seg inn i
rekken av bakholdsangrep på OL-sponsorater.
Avledningsangrep. I forkant av
OL i Sotsji er det en spesiell form for bakholdsmarkedsføring som for alvor har
skutt fart, såkalte avledningsangrep. Dette er kampanjer som utnytter seg av
oppmerksomheten OL får og som har til hensikt å sette fokus på helt andre ting
enn salg og gode sportsprestasjoner. Det er særlig menneskerettighetsorganisasjoner
eller pressgrupper som har benyttet seg av denne strategien.
Mister kontrollen. Selv om de store
selskapene blir beskyttet av IOCs reklamereglement har årets leker vært et sant
mareritt for mange av de største OL-sponsorene, spesielt i sosiale medier. På
sosiale medier har de ikke kontroll over egen merkevare og mange av slagordene
og #hashtagene de har utviklet for å styrke merkevaren sin har blitt misbrukt
og snudd helt på hodet, og på den måten stilt sponsorene i skammekroken.
Hensikten til aksjonsgruppene er åpenbar – kan vi ikke overbevise IOC, kan vi presse sponsorene (se pengebingen til IOC).
På defensiven. Coca Cola er
en av selskapene som er rammet hardest. Coca Cola la ned nettsiden der vanlige
folk kunne legge inn egne meldinger til OL-utøvere på virtuelle Cola-bokser.
Siden ble hacket av aktivister som la inn meldinger der Coca Cola ble fremstilt
som homofobe. Coca Cola har også fjernet all omtale av OL i Sotsji på sine Youtube-kanaler
fordi sjikaneringen har vært så sterk. McDonald’s måtte skrote #hashtagen #CheerstoSochi
fordi aksjonsgrupper klistret den til Russlands strenge homolovgivning. Hver
gang Procter & Gamble (som blant annet lager såpe), som ikke bare er IOC-sponsor,
men også Russlands største annonsør på tv, prøver seg med reklameframstøt blir
de fremstilt som hvitvaskere(!) av brudd på russiske menneskerettigheter.
Sponsortørke? Hvis
OL-sponsorene enten trekker seg fordi de ikke vil assosieres med menneskerettighetsstandardene
i landet OL skal avholdes eller ønsker nye retningslinjer for tildeling av
lekene tror jeg IOC og Gerhard Heiberg må revurdere sin tildelingspolitikk og
sin politiske rolle overfor olympiske vertsland. Det viser seg ofte at IOC kan
hvis de vil, særlig hvis det står penger på spill.
1 kommentar:
Mycket intressant detta. Vi har precis fått SOK och de svenska sponsorerna att ta ställning för att IOK ska ställa krav på mänskliga rättigheter på framtida värdar för spelen. Kolla detta från Vattenfall: http://corporate.vattenfall.se/nyheter/nyheter/2014/januari/gemensamt-uttalande-vattenfall-nordea-atg-och-sok/
Bakgrunden är en rapport som Swedwatch publicerade i början av januari: http://www.swedwatch.org/sv/rapporter/de-olympiska-krankningarna
Legg inn en kommentar