Passage(r) to India? Gerhard Heiberg etterlyser norske OL-sponsorer. Kanskje NSB burde ta ham på ordet og gjøre som de gjør i India?
Indisk jernbane. Indiske idrettsutøvere er ikke bortskjemte med penger. Bortsett fra cricket må de fleste idretter leve med lave budsjetter og idrettsutøvere med jobb ved siden av treningsøktene. I India har det nasjonale jernbaneselskapet – sammen med andre statlige etater – en sentral plass i nasjonal idrett: de sysselsetter mange utøvere med olympiske drømmer.
Shiva Keshavan. Systemet ligner litt på det vi så i Øst-Europa under den kalde krigen og det vi ser i amerikansk collegeidrett i dag. Kommunistiske statsinstitusjoner og amerikanske colleger rekrutterer/rekrutterte gode idrettsutøvere for å hevde seg i ”nasjonal bedriftsidrett”. For indere om ikke har råd til å drive helårsidrett blir dette en løsning de kan leve godt med. Men det stilles også krav til utøverne. Du må passe profilen til selskapet og prestere relativt bra. Den indiske akeren Shiva Keshavan - som i år deltar i vinter-OL for fjerde gang - fikk avslag på søknaden om jobb i indisk jernbane fordi han ikke var god nok. Nå er han i siget og sikter seg inn på en topp 10-plassering i Vancouver. Kanskje han får gratis togbilletter i India for en slik prestasjon? Eller kanskje han kan bli en kultfigur for NSB?
Fordeler. Fordelen for indiske jernbaner er fleksibel arbeidskraft. Idrettutøverne kan jobbe dagvakter og nattvakter og trene utenom arbeidstid. For utøveren er det også flere fordeler. De kan jobbe seg opp avspaseringstid utenom sesongen. Og så reiser de selvfølgelig gratis. Hva har Red Bull å stille opp med mot dette?
NSB på sporet? Er dette noe for norske jernbanemyndigheter? Ja, hvorfor ikke? Hva ville det ikke hatt å si for arbeidsmoralen for konduktører i NSB med Petter Northug på laget? Passasjerer hadde sikkert glemt forsinkelser hvis Northug hadde kommet om bord og solgt dem billetter eller fortalt dem om barneskirenn. OL-utøvere kunne lært ledelsen i jernbaneeliten ett og annet om punktlighet. Men kanskje den som mest hadde fått en boost – ved siden av utøveren – hadde vært markedsavdelingen. Tenk på slagordet ”Train with Petter Northug” eller ”On track with Norwegian skiers”. Det eneste problemet er at alle passasjerer må kunne engelsk for å forstå hva dette dreier seg om.
LOOC to Norway? Selv om Gerhard Heiberg har en bilvei oppkalt etter seg i Vancouver (Heiberg Highway) hadde han sikkert også blitt strålende fornøyd med en slik løsning. Satt ikke han en gang i LOOC? Og husk – det går alltid et tog!
Indisk jernbane. Indiske idrettsutøvere er ikke bortskjemte med penger. Bortsett fra cricket må de fleste idretter leve med lave budsjetter og idrettsutøvere med jobb ved siden av treningsøktene. I India har det nasjonale jernbaneselskapet – sammen med andre statlige etater – en sentral plass i nasjonal idrett: de sysselsetter mange utøvere med olympiske drømmer.
Shiva Keshavan. Systemet ligner litt på det vi så i Øst-Europa under den kalde krigen og det vi ser i amerikansk collegeidrett i dag. Kommunistiske statsinstitusjoner og amerikanske colleger rekrutterer/rekrutterte gode idrettsutøvere for å hevde seg i ”nasjonal bedriftsidrett”. For indere om ikke har råd til å drive helårsidrett blir dette en løsning de kan leve godt med. Men det stilles også krav til utøverne. Du må passe profilen til selskapet og prestere relativt bra. Den indiske akeren Shiva Keshavan - som i år deltar i vinter-OL for fjerde gang - fikk avslag på søknaden om jobb i indisk jernbane fordi han ikke var god nok. Nå er han i siget og sikter seg inn på en topp 10-plassering i Vancouver. Kanskje han får gratis togbilletter i India for en slik prestasjon? Eller kanskje han kan bli en kultfigur for NSB?
Fordeler. Fordelen for indiske jernbaner er fleksibel arbeidskraft. Idrettutøverne kan jobbe dagvakter og nattvakter og trene utenom arbeidstid. For utøveren er det også flere fordeler. De kan jobbe seg opp avspaseringstid utenom sesongen. Og så reiser de selvfølgelig gratis. Hva har Red Bull å stille opp med mot dette?
NSB på sporet? Er dette noe for norske jernbanemyndigheter? Ja, hvorfor ikke? Hva ville det ikke hatt å si for arbeidsmoralen for konduktører i NSB med Petter Northug på laget? Passasjerer hadde sikkert glemt forsinkelser hvis Northug hadde kommet om bord og solgt dem billetter eller fortalt dem om barneskirenn. OL-utøvere kunne lært ledelsen i jernbaneeliten ett og annet om punktlighet. Men kanskje den som mest hadde fått en boost – ved siden av utøveren – hadde vært markedsavdelingen. Tenk på slagordet ”Train with Petter Northug” eller ”On track with Norwegian skiers”. Det eneste problemet er at alle passasjerer må kunne engelsk for å forstå hva dette dreier seg om.
LOOC to Norway? Selv om Gerhard Heiberg har en bilvei oppkalt etter seg i Vancouver (Heiberg Highway) hadde han sikkert også blitt strålende fornøyd med en slik løsning. Satt ikke han en gang i LOOC? Og husk – det går alltid et tog!
1 kommentar:
Jeg tror vi bør velge hopp- eller kombinertlandslaget. Tradisjonsrikt med varierende resultater. Også er de er i likhet med oss utsatt for værforholdene.
Legg inn en kommentar