Fotballnerden
med respekt for seg selv tar mobilopptak av hendelser de ser under kamper de
ser på tv og legger det ut på Twitter. Kun for å vise seg fram. Når blir disse
bedt om å skru av strømmen?
Twitterkonto som legger ut klipp fra tvskjermen. |
Når får vi den første konflikten i Norge
på dette området?
Astronomiske summer. I disse dager foregår det en sterk
posisjonering i mediemarkedet i Norge der sportsrettigheter har en sentral
plass. Discovery har kjøpt OL-rettigheter og rettigheter til bøttevis av landskamper,
TV2 har kjøpt dyre Premier League-rettigheter, Viasat har Champions League og
har akkurat snappet opp Serie A og La Liga og fortsatt ligger Tippeligaen i
potten. Alt til astronomiske summer.
Taper penger. Dette må rettighetshaverne tjene inn på en
eller flere måter og derfor vil aktører som snylter på disse rettighetene være
en sterk provokasjon for disse. Hver gang jeg ser et gratis klipp på
alternative plattformer, som for eksempel Twitter, taper rettighetshaverne
penger.
NFL til angrep. Denne uka suspenderte Twitter Twitter-kontoene til to anerkjente sportsnettsider etter en klage fra National Football League (NFL). Deadspin (eid av Gawker Media) og SBNation (eid av Vox
Media) legger begge ut korte videosnutter av NFL-kamper (og andre idretter) og
de ble begge suspendert fordi NFL mener de bryter opphavsretten og dermed
ødelegger det kommersielle produktet til NFL. (Deadspins suspensjon er
opphevet).
Mer aggressive rettighetshavere. Fenomenet med å legge ut korte klipp fra
kamper man ikke har rettigheter til er et gammelt fenomen, men nå ser det ut
som rettighetshaverne har blitt mer aggressive i sin kamp mot disse
gratispassasjerene. En av grunnene er at de selv ønsker å bruke Twitter som
kanal for å vise egne klipp og dermed kommer de i direkte konflikt med de som
ikke har betalt for dette. Under fotball-VM i 2014 ble også flere
Twitterkontoer stengt fordi rettighetshavere klaget.
Twitter har blitt en ny kamparena for
senderettigheter.
LES OGSÅ: Norges fotballforbund bør kaste Michel Platini på båten.
Ikke sjelden ser jeg klipp fra folk jeg følger på Twitter og som ønsker å konkurrere om å være først ute med å vise vakre mål eller hårreisende avgjørelser i kampene de ser på fra sofaen.
Ikke sjelden ser jeg klipp fra folk jeg følger på Twitter og som ønsker å konkurrere om å være først ute med å vise vakre mål eller hårreisende avgjørelser i kampene de ser på fra sofaen.
Når blir disse bragt til taushet av
aktører som TV2, Viasat og Discovery?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar