Viser innlegg med etiketten Michel Platini. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Michel Platini. Vis alle innlegg

mandag 19. oktober 2015

Michel Platinis største tabbe?

I et eksklusivt intervju med den franske avisen Le Monde snakker Michel Platini i dag ut om korrupsjonsanklagene mot ham og suspensjonen fra FIFA. Det kan være en stor tabbe og noe som hans motstandere kan utnytte seg av.

Skjermdump av nettversjonen av Le Monde 19. oktober 2015.

Gamle historier om igjen. Ikke fordi han nok en gang kommer med en ny forklaring på hvorfor han fikk penger av Sepp Blatter ni år etter at han egentlig skulle ha fått dem eller fordi han innrømmer at det ikke finnes noen skriftlig kontrakt mellom Sepp Blatter og Michel Platini om den forsinkede nedbetalingsordningen. Heller ikke fordi han hevder at han egentlig fortjente mer (han erindrer at han var lovet mer penger) eller for at han fikk pengene fordi han reiste så mye sammen med den nyvalgte FIFA-presidenten Blatter. Pengeavtalen skal ha vært en Gentlemen's agreement, slik Platini utrrykker det. Nei, dette er gamle historier fortalt om igjen og endrer ikke inntrykket av Platini som en bløffmaker.

Har ikke lov å uttale seg. Tabben ligger i at han ikke har lov til å uttale seg om suspensjonen til pressen eller andre før anken er ferdigbehandlet. FIFA er kanskje ikke så gode til å slå ned på korrupsjon og bandittstreker i øverste rekker, men brudd på formalia er de gode på. Den siste tiden har FIFA til og med suspendert det kuwaitiske fotballforbundet fordi valget av forbundets øverste ledelse har vært påvirket av politikere. Dette er brudd på retningslinjene. Det er også Platinis intervju med Le Monde.

Møtte ikke opp. UEFA-presidenten – som fortsatt mottar lønn selv om han er suspendert fra både UEFA og FIFA – stilte ikke opp på pressekonferansen i Nyon etter at UEFAs styre og de 54 forbundene kjøpte seg tid ved å gi Platini muligheten til å anke suspensjonen før de tar en endelig beslutning på om de fortsatt står bak sin president. Begrunnelsen UEFAsgeneralsekretær Gianni Infantino ga på pressekonferansen var at møte med pressen var et brudd på regelverket.

Kontrollert informasjon. Michel Platini og andre fotballedere skyr pressen som pesten, særlig når de er i trøbbel. De ønsker kontroll på all informasjonen som kommer fram. Derfor passer Michel Platinis intervju perfekt for franskmannen. Slik det passer Sepp Blatter å gi intervjuer til utvalgte sveitsiske aviser når han måtte ønske det. De forsøker å kommunisere med sine sympatisører gjennom utvalgte medier.

Gjennom intervjuet i Le Monde har Michel Platini lagt en ny byrde på FIFAs etikkomité og på UEFA som begynner å slå sprekker i sin støtte til den egenrådige UEFA-presidenten.

I intervjuet med avisen hevder Michel Platini at han føler seg skuddsikker. Det Platini kanskje ikke vet er at du ikke trenger kuler for å felle en person som er full av løgn og som konstant bryter regelverket.


Da trenger du kun paragrafer.


LES OGSÅ: Norges fotballforbund bør kaste Michel Platini på båten

torsdag 15. oktober 2015

Gi UEFA rødt kort

Håpet for dem som ønsker å redde det lille som er igjen av troverdighet i UEFA må nå ta bladet fra munnen og si nok er nok!


Konsensus? UEFAs generalsekretær kunne på dagens pressekonferanse fortelle at det var full konsensus blant de 54 medlemslandene om å gi UEFA-president Michel Platini en sjanse til å forklare og renvaske seg før UEFA bestemmer seg for om Michel Platini fortsatt har tillitt til ham som UEFA-president og ønsker å fremme ham som kandidat til FIFA-president.

Nordisk motstand. Det danske medlemmet Allan Hansen i UEFAs eksekutivkomité har avvist at det finnes en slik konsensus. Og i følge min gode kollega Jan Jensen i danske Ekstra Bladet foreslo de nordiske landene på møtet i Nyon, med støtte fra andre land å diskutere seg fram til en annen europeisk kandidat til FIFA-presidentvervet.

Det viser to ting:

  1. at det er intern splittelse i FIFA om framtiden til Michel Platini og at det langt fra råder noen konsensus internt i UEFA.
  2. at UEFAs eksekutivkomité og samlingen av europeiske fotballforbund ikke evner å ta alvoret innover seg. Det eneste riktige hadde vært å kaste Michel Platini.


Platini suspendert. Etter at det ble avdekket at Michel Platini hadde mottatt ca. 17 millioner norske kroner av Sepp Blatter i 2011 for arbeid han angivelig skulle ha gjort ni år før fikk FIFAs etiske komité - der NFF-president Yngve Hallén sitter - til å suspendere den franske UEFA-presidenten i 90 dager. Blir suspensjonen oppretholdt etter at ankebehandlingen Michel Platini har søkt om blir han ikke FIFA-president og hans tid som UEFA-president henger også i en tynn tråd.

Spørsmålene som må stilles. Spørsmålene som avgjør Platinis skjebne er hvorfor han fikk disse pengene så sent, hvorfor han ikke har sagt noe til andre i UEFA om denne avtalen og hvorfor det ikke forelå en skriftlig avtale som garanterte han disse pengene akkurat i 2011. Han fikk pengene kort tid etter at han snudde fra USA til Qatar da VM-vertskapet for 2022 skulle velges og bare kort tid før Sepp Blatter skulle velges som president og fikk støtte av Michel Platini. Det lukter korrupsjon langt vei.

To muligheter. På det ekstraordinære møtet i dag hadde UEFA i realiteten to muligheter. Enten gi han enstemmig støtte til å prøve seg i en ankeprosess og å holde døren åpen for at han kan bli FIFA-president eller å kaste ham på hue og rævva rett ut fra hovedkvarteret i Nyon. De valgte den første løsningen og kjøpte seg dermed tid. Men samtidig solgte de all troverdighet.

Absurdistan. For dette er ikke bare en intern sak for fotballen. Det foregår også en sivil etterforskning og etter UEFAs beslutning i dag kan vi havne opp i den absurde situasjonen at Platini kan bli frikjent av sine egne, bli valgt til FIFA-president og komme i fengsel for korrupsjon. Noen som snakket om å rydde opp i FIFA?

Akkurat nå virker det mer som UEFA jobber for å renvaske Michel Platini enn å tenke på UEFAs fremtid og fotballens ve og vel.

Nordisk håp. Håpet vårt nå er at de som ytret seg kritisk innenfor lukkede dører i Nyon i dag også tar bladet fra munnen i offentligheten og sier det de mener og som også den vanlige fotballsupporteren i Europa ønsker: Michel Platini er ikke vår mann.

tirsdag 13. oktober 2015

Twitter som slagmark for sportssendinger

Fotballnerden med respekt for seg selv tar mobilopptak av hendelser de ser under kamper de ser på tv og legger det ut på Twitter. Kun for å vise seg fram. Når blir disse bedt om å skru av strømmen?

Twitterkonto som legger ut klipp fra tvskjermen.
Snylting. Twitter har blitt et slags Anslagstavlan for fotballnerder. Men også store aktører uten tv-rettigheter kan bruke Twitter for å sende highlights fra kamper de ikke har rettigheter til. De kan simpelthen sitte i åpne kontorlandskap og legge ut egne mobilklipp på Twitter. Til glede for alle som ikke har tilgang til dyre tv-abonnementer og som ivrig bruker Twitter, men til sterk protest fra dem som har kjøpt rettigheter i dyre dommer.

Når får vi den første konflikten i Norge på dette området?

Astronomiske summer. I disse dager foregår det en sterk posisjonering i mediemarkedet i Norge der sportsrettigheter har en sentral plass. Discovery har kjøpt OL-rettigheter og rettigheter til bøttevis av landskamper, TV2 har kjøpt dyre Premier League-rettigheter, Viasat har Champions League og har akkurat snappet opp Serie A og La Liga og fortsatt ligger Tippeligaen i potten. Alt til astronomiske summer.
Taper penger. Dette må rettighetshaverne tjene inn på en eller flere måter og derfor vil aktører som snylter på disse rettighetene være en sterk provokasjon for disse. Hver gang jeg ser et gratis klipp på alternative plattformer, som for eksempel Twitter, taper rettighetshaverne penger.

NFL til angrep. Denne uka suspenderte Twitter Twitter-kontoene til to anerkjente sportsnettsider etter en klage fra National Football League (NFL). Deadspin (eid av Gawker Media) og SBNation (eid av Vox Media) legger begge ut korte videosnutter av NFL-kamper (og andre idretter) og de ble begge suspendert fordi NFL mener de bryter opphavsretten og dermed ødelegger det kommersielle produktet til NFL. (Deadspins suspensjon er opphevet).

Mer aggressive rettighetshavere. Fenomenet med å legge ut korte klipp fra kamper man ikke har rettigheter til er et gammelt fenomen, men nå ser det ut som rettighetshaverne har blitt mer aggressive i sin kamp mot disse gratispassasjerene. En av grunnene er at de selv ønsker å bruke Twitter som kanal for å vise egne klipp og dermed kommer de i direkte konflikt med de som ikke har betalt for dette. Under fotball-VM i 2014 ble også flere Twitterkontoer stengt fordi rettighetshavere klaget.

Twitter har blitt en ny kamparena for senderettigheter.

LES OGSÅ: Norges fotballforbund bør kaste Michel Platini på båten.

Ikke sjelden ser jeg klipp fra folk jeg følger på Twitter og som ønsker å konkurrere om å være først ute med å vise vakre mål eller hårreisende avgjørelser i kampene de ser på fra sofaen.

Når blir disse bragt til taushet av aktører som TV2, Viasat og Discovery?


torsdag 7. juni 2012

Platinis toppløse damer

Uten fotball. Marerittet til UEFA-president Michel Platini bare fortsetter. På pressekonferanser i forbindelse med fotball-EM i Polen og Ukraina får han ikke snakke om det han vil og det han kan noe om – fotball. Han må hele tiden svare på ubehagelige spørsmål om korrupsjon, finanskrise, byggeforsinkelser og nå sist rasisme. Nå mangler det bare at ukrainske toppløse damer blir et hett tema under mesterskapet.

Trafficking og prostituerte. I forkant av de siste store fotballmesterskapene som fotball-VM i Tyskland 2006, fotball-EM i Østerrike og Sveits i 2008 og fotball-VM i Sør-Afrika i 2010 har det kommet anklager om at mesterskapene bidrar til sex-trafficking og økt sex-turisme i arrangørlandene. Noen hevder at trafficking-problemet ikke er så stort som mange frykter og at kapasiteten til bordeller og antall tilbydere av sex ikke øker drastisk under mesterskapene. De henviser til at sex-turister i forbindelse med mesterskap fortrenger dem som vanligvis benytter seg av tilbudet, og i mange tilfeller betyr det at de ”ordinære” kundene ikke kommer tilbake etter mesterskapet, til stor frustrasjon for dem som lever av dette hele året. Her er det sikkert store mørketall og det er vanskelig å si noe sikkert om hvordan sex-markedet fungerer før, under og etter slike mesterskap. Det som er spesielt er at trafficking-problematikken denne gang ikke blir nevnt som et problem. Den eneste høylytte gruppen som har satt prostitusjon på dagsorden i forbindelse med dette mesterskapet er kvinnegruppa FEMEN. De er kun bekymret for sex-industrien i Ukraina.

Verdens største horehus? FEMEN har eksistert i over to år og har som målsetting å få bukt med sexindustrien i Ukraina. Organisasjonen består av velutdannede ukrainske kvinner (og noen få menn). De viser seg toppløse for å få oppmerksomhet om sin sak (ikke mennene!), og de er bekymret for at mesterskapet skal bidra til at sexindustrien blir større i Ukraina. De har blant annet kalt Ukraina for et stort horehus. I følge anti-trafficking-organisasjonen La Strada er Ukraina nettoeksportør av prostituerte til resten av Europa – uavhengig av om det er mesterskap i andre europeiske land eller ikke. Årsaken er Ukrainas svake økonomi og dårlige arbeidsmuligheter for kvinner, hevder de. Med dette mesterskapet tror de derfor at deler av traffickingen stopper opp og blir et større problem for Ukraina enn det allerede er.

Ny aksjonsform. FEMEN har blitt kjent over hele verden for sin aksjonsmetode. Klassiske feminister og kvinneforkjempere har ikke alle like stor sans for aksjonsmetodene, og noen mener at de selv ser ut som prostituerte. Aksjonistene har gått til aksjon flere steder i Europa og har allerede startet aksjonene mot EURO 2012. I Kiev 12. mai og i Dnjepropetrovsk 21. mai fikk de tak i EM-trofeet da det sto på utstilling i disse EM-byene. Slagordet var Fuck Euro 2012! Og de har varslet flere aksjoner.

Streakers ut. Tidligere har fotballmesterskap hatt innslag av såkalte streakers – personer som tar av seg alle klærne og løper naken ut på fotballbanen. I de fleste tilfeller dreier dette seg om å få oppmerksomhet om seg og sine edlere deler. Denne formen for blotting blir nå slått hardt ned på av kamparrangører over hele verden og det er mindre av det nå enn det var for noen år siden. TV-produsentene har også ordre om ikke å vise slike hendelser på tv – for å gjøre nakensporten mindre attraktiv og for ikke å støte tv-seerne. Spørsmålet nå er om FEMEN-aksjonistene skriver et nytt kapittel i streaking-historien og gir nakenhet på fotballbanen et mer politisk innhold.

Politisk puppekamp. Skulle FEMEN-aksjonister velge fotballbanen som arena for sine toppløse protester vil den være organisert på en helt annen måte enn ved ordinære nakenstunt. Siden gruppen er kjent, særlig i Ukraina, vil det også skape mer støy enn ved vanlig streaking. Dette er også en gruppering som er vant til å bli tatt hardt hånd om av politiet (flere av aksjonistene blir daglig overvåket av russiske og ukrainske hemmelige tjenester) så de vet hva de går til. De er heller ikke særlig interessert i fotball, så å utstenge dem fra fotballen er neppe et godt sanksjonsmiddel. Michel Plaitini har varslet at rasismetilrop fra tribunen kan føre til at kamper blir avblåst og at spillerprotester kan straffes med gult kort. Kommer han selv til kort overfor disse?

Platinis toppløse damer. Hvis FEMEN går til aksjon under mesterskapet vil dette latterliggjøre UEFA og bidra til flere ikke-fotballspørsmål til UEFA-presidenten, det vil latterliggjøre ukrainske myndigheter og EM-arrangørene og det vil stille spørsmål ved sikkerheten til mesterskapet. Men blir det mindre prostitusjon i Ukraina med disse metodene? Blir dette sommeren da nok en profilert franskmann må svare for toppløse piker?